Saturday, March 05, 2011

Tak perlu ikut rentak Najib

Tan Sri Khalid Ibrahim, MB Selangor menyebut bahawa kerajaan negeri Selangor hanya bersedia untuk membubarkan dewan negeri selepas 2012. Beliau berkata demikian mengulas kenyataan PM Najib Tun Razak bahawa kemungkinan beliau akan menimbang memanggil pilihanraya umum awal setelah melihat keputusan dari pilihanraya dewan negeri Sarawak yang dijangka ta berapa lama lagi.

Saya bersetuju dengan pendirian Tan SDri Khalid itu, jika benar sangat Najib mahu mendapatkan mandate baru ekoran menjadi PM menggantikan Dollah badawi selepas PRU lalu, mengapa pula negeri-negeri lain perlu menjadi mangsa. Penggal yang ada baru masuk penggal ketiga, kalu benar Najib tergiur sangat mahu mengukur popularity beliau, bubar sahaja Dewan Rakyat, negeri-negeri tak perlulah mengikut rentak dan tari beliau.

Sesungguhnya bagi kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, ia baru sahaja diperingkat memperbetulkan kepincangan pengurusan kerajaan Umno terdahulu. Perancangan yang ada sedang dalam peringlat perlaksanaan, “result” atau pencapaiannya belum menyeluruh.

Contohnya bagi proram Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) umpama pemberian air percuma, masih ramai lagi belum merasainya khasnya yang tinggal dipangsapuri dan rumah pangsa. Ini kerana masih banyak bil tertunggak diperingkat badan pengurusan masing-masing dan meter-meter pukal belum dialihkan ke meter individu. Adalah dijangkakan penyelesaian ini akan memakan masa setahun dua lagi.

Rata-rata rakyat negeri Selangor telah mula merasai perubahan yang dibawa oleh pentadbiran yang baru. Kepincangan dan ketempangan, kronisma, nepotisma dan salah guna kuasa, amalan biasa kerajaan terdahulu sudah semakin hilang dan dihapuskan.

Biarlah Najib berpilihantaya diperingkat parlimen jika benar beliau terlalu ghairah mendapatkan mandate baru. Kerajaan negeri PR samada di Selangor mahupun Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan tidak seharusnya melayan nafsu serakah beliau itu.

Namun jentera kita sudah bersedia untuk mempertahankan kerusi parlimen yang ada dan jika boleh mahu menyumbang kea rah pertambahan bagi mengukuhkan hasrat PR mengambil-alioh Putrajaya.

Teruslah Tan Sri pertahankan Selangor, kita besilat dengan Najib digelanggang parlimen.

No comments: