Friday, January 14, 2011

Penjelasan isu garispanduan puast hiburan di MPSJ yang cetus kontroversi

Saya adalah Ketua Whip ahli-ahli majlis PAS di Majlis Perbandaran Subang Jaya atau MPSJ. Sebagai ahli majlis saya turut duduk di dalam Jawatankuasa Pelesenan MPSJ. Di awal tahun 2009, jawatankuasa ini memutuskan untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa kecil bagi menyemak garispanduan dan memberikan cadangan-cadangan terhadap garispanduan dan syarat-syarat lssen bagi Pusat Hiburan, Pusat Penjagaan Kesihatan dan Pusat Kafe Siber.

Saya dilantik untuk mempengerusikan jawatankuasa tersebut yang turut dianggotai oleh rakan-rakan dari DAP, PKR dan wakil NGO.

Jawatankuasa kecil ini telah bermesyuarat beberapa kali dan akhirnya pada 10 Jun 2009 kertas cadangan pindaannya telah dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pelesenan MPSJ melalui Kertas Mesyuarat Bilangan 101/06/2009.
Mesyuarat Jawatankuasa Pelesenan pada hari tersebut dipengerusikan oleh Yang Dipertua MPSJ Dato Adnan Mohd Ikshan dan dihadiri oleh kesemua 8 ahli majlis yang menganggotainya termasuk saya dari PAS, 3 rakan dari DAP, 2 dari PKR dan 2 dari NGO.

Salah sebuah cadangan yang dikemukakan pada mesyuarat berkenaan adalah tambahan syarat baru pada syarat-syarat lesen hiburan yang mempunyai lesen menjual minuman keras (lesen hiburan yang termasuk dalam kategori ini adalah kelab-kelab malam, karaoke dan pub) iaitu:

“Dilarang sama-sekali mengambil pekerja yang beragama Islam bekerja di premis ini kerana bertentangan dengan seksyen 18(2) Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995”.

Mesyuarat Jawatankuasa Pelesenan telah membincangkan cadangan-cadangan pindaan yang dikemukakan secara panjang lebar dan akhirnya memutuskan untuk meluluskannya tanpa bantahan.

Pada 29 Jun 2009, mesyuarat penuh MPSJ telah diadakan yang dihadiri oleh kesemua 24 ahli-ahli majlis dari PAS, DAP, PKR dan NGO. Kertas cadangan di atas yang diminitkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pelesenan turut dibentangkan. Ianya diluluskan tanpa sebarang pindaan.

Beberapa persoalan timbul apabila seorang ahli EXCO mempertikaikan syarat baru yang diluluskan oleh pihak MPSJ ini dan kononnya mengarahkan ia ditarik balik.

Bagi memberikan penjelasan ke atas isu ini izinkan saya membuat beberapa penjelasan seperti berikut:

1. Garispanduan baru ini hanya terpakai terhadap pusat hiburan yang menghidangkan arak iaitu kelab-kelab malam, karaoke dan pub, bukannya restoran, pasaraya atau kedai serbaguna sebagaimana sarat terkandung dalam ruangan komen Malaysiakini dan beberapa laman web yang tidak bertanggungjwab

2. Garispanduan ini bukannya memperkenalkan suatu peraturan baru tetapi sekadar mengemaskinikannya berdasarkan enakmen atau undang-undang negeri yang sedia ada. Undang-undang itu adalah Enakmen Jenayah Syariah Selangor yang mengharamkan orang Islam menjual atau menghidangkan arak

3. Gaispanduan ini terpakai terhadap pekerja-pekerja Islam sahaja kerana arak itu haram dari segi hokum Islam dan enakmen berkenaan, orang bukan Islam bebas dan tidak terikat dengan peraturan ini Cuma dinasihatklan agar tidak mengambil pekerja Islam di premis mereka

4. Memang benar MPSJ merupakan PBT pertama di Selangor yang memperkenalkan peraturan ini tetapi jika ianya tidak pun dibuat, enakmen itu sedia memberi kuasa kepada pegawai dan penguatkuasa JAIS mengambil tindakan

5. Semangat utama garis panduan ini adalah untuk mendidik pemilik-pemilik premis agar mengambil langkah memastikan pekerja Islam tidak lagi diambil

6. Garispanduan ini diluluskan sebulat suara oleh mesyuarat penuh MPSJ diminitkan tanpa direkodkan bantahan mana-mana pihak (Malaysiakini melaporkan seorang ahli majlis yang duduk dalam JK Pelesenan mengatakan beliau tidak tahu menahu darihal peraturan baru ini, untuk rekod En. K. Arumugam (NGO) hanya duduk dalam jawatankuasa pelesenan penggal ini, 2010-2011, beliau bukan ajk pelesenan pada tahun 2009 – sila rujuk minit Mesyuarat Jawatankuasa Pelesenan MPSJ bil. 6/2009

Siang tadi Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim, setelah mendengar penerangan oleh EXCO Hal Ehwal Agama, Dato Dr Hasan Mohd Ali, mengumumkan bahawa kerajaan negeri akan menubuhkan tabung khas bagi membantu pekerja Islam yang bekerja di premis ini agar meninggalkan pekerjaan mereka itu.Sebuah sekretariat yang dianggotai Dato Dr Hasan, YB Rodziah, Dr Halimah Ali dan Dr Yaakob Sapari akan mengadakan perbincangan dengan Lembaga Zakat Selangor (LZS) bagi tujuan ini.

Syabas atas langkah bijak MB Selangor itu. Bagi saya ini menunjukkan yang kerajaan Selangor begitu sensitive dan prihatin dalam hal yang melibatkan kebajikan umat Islam khasnya yang terjebak dalam pekerjaan yang haram dari segi hokum dan enakmen negeri.

Kami di MPSJ sudah pasti bersyukur kerana langkah yang diterokai ini akhirnya kini membuahkan hasil yang baik buat negeri dan seluruh rakyat.

Dengan ini diharapkan tiada lagi kontroversi, dan semua pihak dapat duduk aman dan selamat di Selangor. Apa yang diabaikan oleh pentadbiran yang lalu kini berjaya diambil perhatian oleh pentadbiran baru.

No comments: