Tuesday, December 21, 2010

PAS terus perkasakan Pakatan Rakyat

Semalam pihak media menghubungi saya ekoran kenyataan Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang di Konvensyen Pakatan Rakyat yang diadakan di Pulau Pinang Ahad lalu. Ada akhbar yang memuatkan di muka hadapannya, bahawa Tuan Guru Presiden PAS itu mendakwa PR akui kegagalannya.

Mungkin sesetengah pihak yang memiliki agenda jahat mahu menggambarkan yang seolah Presiden PAS menzahirkan ketidak-selesaannya dengan pakatan politik ketiga-tiga parti ini.

Saya jelaskan bahawa apa yang sebenarnya dinyatakan adalah muhasabah terhadap kelemahan yang ada, suatu teguran yang konstruktif yang bukannya mahu menghancurkan tetapi menggesa agar tindakan segera diambil agar memperkasakan lagi wadah yang diterima rakyat ini.

Berikut sedutan ucapan Presiden PAS:

Dengan perasaan penuh keikhlasan kita menyedari akan kelemahankelemahan ini, tetapi kita bukanlah seperti komponen musuh yang saling bercakaran sesama sendiri, lalu bertindak menyembunyikan masalah mereka sehingga ianya menjadi seperti ‘api dalam sekam’ yang menunggu masa untuk menjahanamkan negara kita yang tercinta ini. Inilah beza nya pakatan kita dengan mereka, di mana kita berani untuk berdepan, berbincang, berbahas, semuanya dalam semangat yang tulin bagi menyelesaikan sebarang masalah yang timbul dalam gagasan kita ini. Inilah yang ingin kita sampaikan kepada rakyat. "

Sebagai pemimpin dalam gabungan yang mewakili parti yang paling berusia, sudah pastilah PAS berhak menegur agar segala kelemahan yang muncul dalam pakatan ini segera ditangani, diperbaiki, agar ia menjadi bertambah kuat dan kukuh bagi menghadapi musuh politik yang satu iaitu BN.

“Perlu kita ingat, bahawa Pakatan kita ini bukan sahaja bergerak untuk menafikan kekebalan pemerintahan Barisan Nasional semata-mata, tetapi adalah untuk melaksanakan perubahan yang adil di mana keharmonian dan keupayaan masyarakat memahaminya di jadikan teras dalam perubahan dalam negara kita ini.”

Sebagaimana tegas Tuna Guru:

"PAS yakin dengan gabungan ini. PAS sedar rakyat memberikan pengharapan besar terhadap PR bagi mengambil-alih kepincangan dan ketempangan BN yang semakin ketara dari hari ke hari. Bagi menggalas tugas yang besar ini PR perlu bukan sahaja dilihat teguh tetapi benar-benar teguh luar dan dalam. PAS ingin menyatakan bahawa dasar yang ingin kita laksanakan dalam negeri di bawah Pakatan Rakyat perlulah bertitik tolak dari pemahaman bahawa (1) kita membaiki kerosakan yang ada dalam negara kita, (2) kita ingin meletakkan negara dan negeri di atas dasar yang sepatutnya, (3) semuanya dilaksanakan dengan semangat dalam perkara yang menjadi Dasar Bersama kita.

No comments: