Wednesday, December 29, 2010

Jangan tunduk pada duri dalam daging di di Selangor

Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor dijangka mengadap Tuanku Sultan Selangor hari ini untuk berikhtiar menyelesaikan kemelut perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (meneurut maklumat Tuanku kini bercuti sehingga awal bulan hadapan).

Sementara itu bekas MB Selangor Khir Toyo dilapor menasihatkan Khalid agar membaca Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor terlebih dahulu sebelum mempertikaikan perlantikan bekas Pengarah JAIS Kusrin Manawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru. Khir juga menyeru Khalid agar tidak payah mengadap Sultan semata-mata kerana beliau tidak dimaklumkan darihal perlantikan ini oleh pihak Jabatan perkhidmatan Awam( JPA).

Terima kasihlah Khir kerana prihatin dalam isu ini. Saya rasa bagi Khir sendiri nasihat yang paling baik baginya adalah bersedia menghadapi pertuduhan rasuah terhadap beliau. Angkara pertuduhan rasuah itu nama beliau langsung tidak terbabit dalam rombakan kepimpinan Umno negeri. Rakyat Selangor resah dan gusar ekoran perkembangan membabitkan jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri ini, kerajaan yang mereka pilih mentadbir dan mengurus negeri sewajarnya berhak memilih dan terlibat dalam membuat keputusan siapakah yang paling layak.

Yang tentunya Khusrin tidak layak! (Ramai lagi pegawai yang merupakan anak Selangor lebih tinggi pencapaian akademik, berkaliber, berpengalaman dan profesional)

Bayangkan persepsi para pegawai kanan Selangor, apabila mereka yang layak dan berkaliber ini dipintas secara kejam dan penuh berbaur politik oleh pihak kerajaan Pusat dan Umno.

Umno sedang merancang secara bersungguh untuk menjatuhkan kerajaan sah Pakatan Rakyat Selangor yang dinobatkan oleh rakyat. Usaha melantik Khusrin ini diyakini salah satu kerja untuk mematahkan popularity kerajaan pimpinan Tan Sri Khalid.
Rakyat Selangor akan sentiasa berdiri teguh dibelakang MB mereka. Keputusan nanti mungkin tidak berpihak kepada kerajaan negeri, kalau demikian maka kerajaan negeri perlu mengambil langkah mengerhanai Khusrin agar tidak berlaku dua MB di Selangor dalam satu waktu!

Kita tidak mahu ini berlaku tetapi sekiranya hasrat dan aspirasi rakyat serta kerajaan negeri tidak dihormati maka mengapa pula kita mesti dipaksa menghormati sesuatu yang tidak sah. Jangan sampai ada individu yang tidak diberi mandat rakyat bermaharajalela di negeri ini.

Bersedialah menghadapi duri dalam daging, musuh dalam selimut, yang penting kerja-kerja jahat ini pasti dihukum oleh rakyat dalam PRU ke 13 nanti.

1 comment:

Anonymous said...

Modus operandi nya sama saja macam di negeri Perak. menggunakan Setiausaha Sulit Sultan dan SUK untuk kepentingan mereka. Awas Rakyat semua. Bangkit!!! dan tewaskan mereka2 yg menyusahkan hidup Rakyat jelata.