Friday, December 24, 2010

1 Malaysia: 1 BN atau 1 Umno?

1 Malaysia adalah cogankata dan logo yang diilhamkan oleh PM yang juga Presiden Umno dan Pengerusi BN. Kebelakangan ini ia digunakan dalam setiap acara dan kegiatan politik mereka termasuklah secara meluas semasa Konvensyen BN di Bangunan MCA baru-baru ini.

Asalanya ia lebih sebagai slogan penyatuan dan perpaduan tetapi dari itu ia bergerak semakin sebagai kata juang politik, dan kini tidak terpisah dari politik BN dan Umno. Dalam pilihanraya kecil Batu Sapi dan Galas penggunaannya sangat meluas oleh BN dan Umno.
Ternyata 1 Malaysia yang asalnya bermotif lain kini laku sebagai slogan politik BN dan Umno. Lalu jika benar ia mahu menjadi seruan politik mereka maka isytiharkanlah demikian. Mengapa rakyat dibelenggu dalam dilemma separuh ular separuh belut.

Kerana itu kerajaan Selangor mengambil langkah bijak dan proaktif, 1 Malaysia ini diharamkan sahaja penggunaannya kerana ia punya motif dan mesej politik yang tidak dibenarkan oleh peraturan tempatan yang digubal di zaman BN lagi.

TPM Muhyuddin berkata kerajaan Selangor gentar populariti 1 Malaysia. Bukan gentar Tan Sri, tetapi berterus-terang. Kalau mahu berpolitik, berterus-terang sahaja, jangan sembunyi-sembunyi, jangan mencuri kesempatan, jangan mengabur dan menipu rakyat. Kalau ular katakana ular kalau belut katakana belut.
Guna sahaja 1 Malaysia dalam semua iklan dan kain rentang Umno dan BN sebagaimana sekarang.
Sementara itu menurut laporan, Pusat Kajian Bebas Medeka Centre telah menerbitkan kajiannya yang terbaru terhadap prestasi kerajaan PR Selangor. Menurut Merdeka Centre, jika diadakan pilihanraya segera, Pakatan Rakyat akan mampu bertahan dan mengekalkan pemerintahan di Selangor.57 peratus dari 1,214 responden yang disoal menyatakan mereka yakin dengan arah tuju kerajaan PR di bawah Tan Sri Khalid Ibrahim. Rupanya tak popular semana lah 1 Malaysia sebagaimana dibayangkan?!

1 comment:

Anonymous said...

bg saya ...itu 1malaysia adalah kempen umnoapco malaun utk kejayaan mereka.

olh yg demikian, amatlah wajar itu 1malaysia dihentikan di negari diperintah PR.

Apa kata kita tujar kan dia jadi
1Mongolia..dan kita suruh itu Baginda Bahlol utk datang ceramah untuk kita!!!!????