Wednesday, November 03, 2010

Tidak perlu “fatwa” yang hak tetap hak

Saya diberitahu oleh seorang rakan wartawan bahawa dalam satu siding akhbar di Gua Musang sebentar tadi Timbalan Presiden Umno, Muhyuddin Yasin menyebut bahawa Ketua Penerangan PAS Selangor telah mengeluarkan fatwa mengharamkan penerima bantuan kerajaan negeri dari menyokong BN dalam pilihanraya umum.

Saya terkejut dan apabila membuat semakan mendapati bahawa isu “fatwa” ini sebenarnya dimainkan oleh akhbar Utusan Malaysia. Dalam muka 9 akhbar berkenaan hari ini dilaporkan yang “PAS keluarkan fatwa baru – penerima bantuan kerajaan PKR diharamkan sokong BN pada PRU”. Dan Utusan sebagai sebuah akhbar “lidah” Umno memang hebat dalam kerja-kerja putar-belit dengan “standard” kewartawanan tahap “sampah” menjunam bawah sifar.

Pertamanya ia membuat liputan majlis penyerahan bantuan kerajaan negeri kepada Sekolah Agama Rakyat yang dihadiri oleh MB Selangor. Semalam majlis berlangsung di Madrasah Darul Mujahidin, Telok Panglima Garang.

Dalam majlis berkenaan Pengerusi sekolah Ustaz Mohd Zain Abdul Rahman (yang berucap atas sifat Pengerusi dan bukan jawatan partinya) dipetik sebagai berkata, ”Bantuan yang diberikan kepada rakyat hari ini (di Selangor) datangnya daripada sebuah kerajaan yang adil”. Oleh itu wajarlah rakyat membalasnya dengan memilih kerajaan yang adil ini pada pilihanraya umum yang akan dating.

Sampai di Gua Musang, berita diputar belit, buktinya laporan terkini The Star Online menyebut seperti berikut:
GUA MUSANG:

PAS has to account for a new fatwa (religious decree) issued by one of its leaders that it is "haram" (prohibited) for those who have received aid from the Kelantan PAS government to also accept assistance fron the Barisan Nasional government, said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin, who is also Umno deputy president, said that if the fatwa was right, then how could the Kelantan government be accepting billions in allocations from the federal government each year.

Muhyudin pun sehandal Utusan juga, dari kerajaan Selangor terus diputar menjadi Kelantan!

Apa pun hakikatnya PAS tidak pernah mengeluarkan “fatwa” kerana ia tidak berkuasa berbuta demikian. Apa yang berlaku di Telok Panglima Garang adalah huraian seorang ulamak berhubung konsep adil dan tindakbalas yang sewajarnya diberikan oleh orang awam apabila kerajaan menepati cirri-ciri adil itu.

Rupanya putar-belit Utusan itu disambut pula oleh Khir Toyo di Shah Alam yang akan saya hurai dalam posting yang lain.
Dahlah dalam keghairahan memutar-belit sehingga Timbalan Presiden Umno tersalah petik sumber, sumber pula ditokok-tambah akhirnya bagaikan sibuta dengan gajah, badan gajah dikatakan tembok, kaki gajah dikatakan tiang rumah. Soalnya termakankah pengduni di Galas dengan temberang dan putar belit itu?

Insyallah yang hak tetap hak dan yang batil tetap batil walau mahu dirobah dan dipinda bagaimana sekalipun ia.
Keluarlah pengundi Galas esok hari, undilah PAS dengan penuh yakin dan tamatkan terus riwayat parti buta yang buta hati dan perut itu.

2 comments:

keyman said...

Salam Perjuangan....

Lama benar ambo tak komen tulisan Abg Roslan....

Kita dah tahu Utusan Meloya tu hok UMNO....Kerja dia cari isu dan putar belit spy untungnya kepada UMNO. Apa yang peliknya ialah puak2 kita ni bila buat kenyataan media tetap panggil Utusan jugak. Mungkin sbb nak tunjuk kita ni open-minded ataupun adil utk semua kot......kita dah tahu orang tu jahat kita dok berkawan jugak, bila dia mencuri pah ko kita kena tangkap polis...

anakzaman said...

Tuan Roslan

Biarkan si luncai terjun dengan labunya.
Kita tunggu keputusan di Galas lebih kurang jam.9.00 malam-04/11/2010.
Insaallah Allah tau siapa yang benar.