Wednesday, November 24, 2010

SPR semakin berusia semakin kacau

Misi SPR adalah mendukung system demokrasi berparlimen dan menjamin hak rakyat untuk memilih wakil mereka dengan mengurus, mengawal selia dan mengendalikan pilihan raya secara adil dan bebas. Manakala visinya pula dalah menjadi sebuah institusi demokratik yang cemerlang dan mendapat kepercayaan rakyat.

Baru-baru ini apabila ada aura-ura yang Najib Tun Razak mahu panggil pilihanraya awal maka pimpinan Pakatan Rakyat yang menguasai negeri-negeri Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan mengeluarkan kenyataan dan pandangan bahawa tidak semestinya dewan-dewan negeri-negeri berkenaan turut akan dibubarkan.

Kini baru 2 tahun 8 bulan sejak pilihanraya umum ke 12 pada Mac 2008 lalu sedangkan satu penggal parlimen atau dewan negeri adalah 5 tahun. Bagi kerajaan negeri-negeri PR sudah pastilah tempoh 5 tahun itu perlu bagi mengikis segala saki-baki ketempangan dan kepincangan kerajaan yang terdahulu dan memperkenalkan pembaharuan baru demi membela nasib dan kebajikan rakyat serta membawa pembagunan kepada negeri-negeri yang dikuasai.

Isunya mengapa perlu kerajaan negeri-negeri ikut rentak dan tari Najib? Kalau Najib mahu uji kepercayaan rakyat terhadap beliau, biarlah beliau uji. Mengapa perlu negeri-negeri PR terbabit dalam ujian Najib itu sedangkan agenda kita lebih besar dan menjurus kepada kepentingan umum rakyat dan negeri.

Tiba-tiba Timbalan Pengerusi SPR yang misi dan visinya hebat di atas masuk campur, menyampuk dan member ulasan.
Kata Wan Ahmad Wan Omar, Timbalan Pengerusi SPR, hentikanlah cakap-cakap mahu mengadakan pilihanraya berasingan kerana ia hanya mengakibatkan pembaziran dari segi tenaga dan wang rakyat. Inikah badan yang mahu menjadi sebuah institusi demokratik yang cemerlang dan mendapat kepercayaan rakyat? Isu yang diketengahkan adalah isu yang sewajarnya dibahaskan sesame orang politik, sejak bila SPR dibenarkan berpolitik sekali?

Kerja SPR adalah mengurus dan mengendalikan pilihanraya, kerja politik tinggalkan pada orang politik.

Sewajarnya Wan Ahmad kalau serius dan berani mahu beri nasihat, nasihatkanlah BN, jangan ghairah sangat mahu panggil pilihanraya awal. Ia rugi dan membazir. Mengapa pula pimpinan PR yang mahu mengelakkan kerugian dan pembaziran itu pula yang ditempelak?

Inilah wajah sebenar SPR yang terpaksa dihadapi oleh rakyat. Demokrasi bagi mereka adalah mengangguk dan mengiakan apa sahaja kata PM dan pmpinan pusat. Kita sangkakan setelah lebih 50 tahun Merdeka, SPR dengan misi dan visi yang agung di atas, akan berubah menjadi sebuah badan yang semakin menjunjung demokrasi, rupanya semakin lewat usianya, semakin kacau dan meracau ia.

3 comments:

anakzaman said...

Tuan Roslan,

Kita tidak perlu mendengar,membaca dan membuat analisa fikiran serta pendapat orang yang digaji oleh kerajaan.
Manusia seperti Wan Ahmad sama juga seperti Kerani,Pembantu Am, Pegawai Tadbir atau Ketua Pengarah dalam jabatan kerajaan.Cuma cara perlantikannya berlainan.
Tuan tentu faham TURUT PERINTAH DAN BODEK adalah senjata utama untuk terus kekal dan cari makan.

Hidup di Malaysia ini butakan mata,pekakkan telinga kadang-kadang perlu dipraktikan.

Anonymous said...

Salam, PAS mempunyai masa depan yang cerah di Selangor jika prestasi ADUN-ADUNnya kekal seperti sekarang, teruskan usaha untuk menawan DUN yang kalah kepada UMNO sebelum ini...

Anonymous said...

Projek Greater KL memakan kos lebih kurang RM500 juta, perlu dimulakan dalam masa yang singkat, tapi yang pelik banyak bajet Agensi kerajaan persekutuan demi kepentingan rakyat marhaen dipotong, mana yang lebih penting..jenama politik atau rakyat didahulukan?