Sunday, November 07, 2010

Seret samseng-samseng ini ke pengadilan

Berita ADUN PR Sekinchan, Selangor Sdr Ng Suee Lim (DAP) dibelasah oleh samseng Umno Tanjong Karang kini sudah diketahui umum.

Menurut laporan beliau dalam misi bertemu dengan penduduk kampong di Sawah Sempadan (kampong ini bersempadan dengan DUN Sekinchan) yang terdiri dari pesawah bersama Ketua Kampung apabila dikepung dan dibelasah dengan biadap oleh samseng-samseng Umno.

Sdr Lim memang merupakan seorang pemimpin PR yang vocal. Beliau bertahan sebagai ADUN Sejak PRU 2004 lagi, petah berbahasa Melayu dan Jawa. Saya memang kenal baik dengan beliau, yang secara peribadinya seorang yang sangat rajin, baik budi pekerti dan suka menolong. Berkali-kali saya dipadankan di atas pentas ceramah dengan beliau dan terakhir saya dan beliau membahaskan kertas yang sama semasa Konvensyen PR Selangor.

Apa pun alasan, inilah merupakan kejadian pertama seorang ahli dewan negeri dibelasah. Beliau bukannya menganggu anak dara atau isteri orang, bukan mabuk atau bikin kacau ganggu, tetapi beliau dibelasah dalam keadaan menjalankan tugas untuk rakyat.

Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Noh Omar, dalam kenyataannya member amaran kepada Sdr Lim agar jangan mencampuri urusan kawasan lain (yang bukan dalam DUN Sekinchan). Ternyata samseng-samseng ini banyak mentauladani “bos” nya yang turut Nampak samseng itu. Bumi Selangor ini kerajaannya adalah Pakatan Rakyat, sejak bila pula sebagai parti kerajaan, kami dilarang dari memasuki atau mengambil tahu hal-hal dalam negeri yang kami kuasai?!

Sidang Dewan Selangor yang akan bersidang mula esok mesti bawa keperhatian umum tindakan samseng ini. Ke Bawah DYMM Tuanku Sultan juga perlu dilaporkan betapa ada segelintir rakyat ekstrim yang didalangi oleh parti ekstrim yang tergamak membelasah ahli dewan negeri Tuanku. Dewan perlu membuat laporan polis dan membuat susulan apakah tindakan pihak polis dalam hal ini. Gambar-gambar kejadian ada di internet, pihak polis mesti siasat dan jika Noh Omar bacul sangat mulutnya mahu membela, siasat beliau sekali.

Selangor tidak perlukan budaya samseng dan kurang ajar seperti ini. Biar rakyat Selangor tahu, ini tiada kuasa, bayangkan kalau samseng-samseng ini punya kuasa di negeri ini.

Katakan tidak pada Bn dan Umno – dulu, kini dan buat selama-lamanya.

Sembuh cepat YB................insyallah

No comments: