Thursday, October 14, 2010

Umno dah benjol baru tengadah

Berikut laporan akhbar SINAR HARIAN EDISI Selangor hari ini:

Pas tidak perlukan tunjuk ajar UMNO

Ketua Penerangan Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor, Roslan Shahir Datuk Mohd Shahir sebaliknya berkata, Pas sebagai komponen Pakatan Rakyat (PR) merasakan peranan dan sumbangannya dihargai Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP.

Menurutnya, kombinasi jitu dan padu ketiga-tiga parti ini ternyata berupaya membawa perubahan dan kemajuan di Selangor sebagaimana yang dicita-citakan oleh rakyat negeri ini.

“Saranan Ketua UMNO Bahagian Kota Raja, Ir Kamaruzzaman Johari jelas menunjukkan UMNO Selangor ketandusan isu bagi melonjakkan parti yang bermasalah itu kembali ke arus perdana politik di Selangor.

“Sebaliknya Pas Selangor ingin menghulurkan tangan kepada rakan dalam UMNO termasuklah daripada Bahagian Kota Raja bersama Pakatan Rakyat (PR) bagi membina serta membawa politik baru di negeri ini yang bebas dari segala kepincangan dan kezaliman lalu,” katanya.

Malah katanya, masing-masing parti komponen dalam PR mempunyai peranan bersuara mengemukakan pandangan serta teguran dalam suasana muafakat.

Roslan berkata, kerana pelbagai isu, ada kalangan pimpinan UMNO Selangor terlupa menyebabkan UMNO dan BN ditumbangkan kuasa rakyat di Selangor.

“Sesungguhnya Pas dan PR mengambil iktibar dari kegagalan UMNO/BN itu dan beriltizam memastikan untuk tidak mengulangi kepincangan mereka, kerana itulah yang sebenarnya mengundang kebencian rakyat terhadap mereka,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas saranan mencontohi tindakan ahli Pas di Kedah yang tidak membutakan mata dan memekakkan telinga dalam sebarang keputusan yang mencetuskan kontroversi di kalangan pimpinan mereka sendiri.

Semalam Ketua UMNO Bahagian Kota Raja, Ir Kamaruzzaman Johari berkata, walaupun ramai melihat sengketa kalangan pimpinan dan ahli Pas Kedah insiden demonstrasi bantah tindakan menaikkan tarif air sebagai pergolakan parti, namun ia haruslah menjadi satu teladan yang baik di kalangan pimpinan serta ahli Pas Selangor.

Umno Selangor berterus-terusan mahu memecahkan pengaruh PAS dalam kerajaan dengan mencipta pelbagai dongeng dan tahyul untuk menkaut-nakut dan memomok-momokkan rakyat. PAS kononnya dicucuk hidung, membuta-tuli menyokong apa sahaja kehendak dan kemahuan PKR dan DAP, langsung konon-kononnya menggadaikan maruah bangsa dan agama.
Rendah betul martabat PAS dimata mereka. Tetapi siapakah mereka sebenarnya? Mudahkah rakyat Selangor yang cerdik dan berilmu lupakan?

Bukankah mereka pra Mac 2008 lalu merupakan gergasi yang menggasak segala harta kekayaan negeri dan menghuru-harakan pentadbiran dan pengurusan negeri penuh dengan penyelewengan dan kepincangan. Segala hasil-mahsul negeri mana sahaja yang ada di bawah pancaran matahari semuanya dikikis untuk mengkayakan segelintir kroni dan kaum-kerabat. Kontrak kerajaan, tanah, pasir, hutan, bantuan kebajikan semuanya dipunggah dan dimuatkan dalam karong dan kanotng mereka.

Tanyalah mana sahaja rakyat Selangor, Melayu, Cina dan India hatta dari Umno, MCA dan MIC sekalipun masing-masing akan akui betapa rakusnya pimpinan negeri bawah teraju BN di Selangor pra Mac 2008.

Siapakah yang menggondolkan Bukit Ceraka, siapakah membahagi-bahagi tanah di Sepang sebelum KLIA dibangunkan, siapakah yang membolot kontrak jalan dan lebuhraya dari Sabak hinggalah Lembah Kelang, siapakah terlibat dalam penjualan tanah untuk bangunkan PKFZ, siapakah terlibat dalam membina Istana EXCO, siapakah membina mahligai berbelas bilik di sekeliling perumahan kos murah, siapakah yang ditangkap dengan wang tunai berkilo-kilo di Australia, siapakah yang bawa lari anak Raja sehingga membangkitkan murka istana. Siapakah terlibat dengan skandal sumbang mahram sehingga terpaksa letak jawatan...............soalan-soalan seumpama ini boleh terus disenaraikan berjela-jela lagi, mustahil rakyat Selangor sudah lupa dan mengampunkan mereka.

Siapa yang sebenarnya perlu ditakuti dan dijauhi?

PAS datang bersama PKR dan DAP untuk membersihkan segala noda dan kepincangan yang lalu. Biar negeri bertuah ini dibangunkan mengikut kehendak rakyat. Biar segala hasil-mahsul negeri dikecapi nikmatnya oleh rakyat. Hakikatnya di Selangor kerajaan Pakatan Rakyat dibina atas runtuhan kerajaan BN yang ditolak rakyat. Rakyat mahu kerajaan yang bersih, kerajaan yang telus, kerajaan yang meletakkan kepentingan rakyat mengatasi kepentingan peribadi atau mana-mana kelompok.

Kini giliran Pakatan Rakyat, PAS, DAP dan PKR tidak berhasrat untuk mengecewakan rakyat. Umno dan BN sudah gagal. Atas runtuhan kegagalan itu PR bangkit untuk membina masa depan yang baru buat semua rakyat di Selangor.

Terima kasihlah Umno tiada guna tengadah jika sudah terantuk benjol.

1 comment:

Anonymous said...

Salam, selama pemerhatian saya sebagai rakyat Selangor yang tinggal danberkerja di salah satu kawasan yang dimenangi PAS, waikil rakyatnya telah menunjukkan komitmen dan tanggungjawab sebagai seorang wakil rakyat tidak seperti wakil rakyat sebelum ini dari UMNO BN, saya mencadangkan kepada rakyat Selangor yang lain, jika ada pilihanraya dua penjuru antara PAS dan UMNO, pilihlah PAS kerana agama terutama bagi mereka yang berumur 40 tahun ke atas..dunia ni sementara je...