Friday, October 01, 2010

Pegawai kerajaan jangan cabar kami

Bukan mudah menumbangkan BN. Apabila berkuasa, menggunakan kedudukan yang ada mereka akan memasak kuat cerucuk kuasa mereka itu sehingga terpaku dalam bumi, walau apa cara sekalipun. Seluruh kekuatan jentera kerajaan seakan warisan dan pusaka milik mereka.
Bukan calang-calang tenaga boleh mencabut paku kuasa tadi, tetapi dengan takdir Allah swt PR berjaya pada PRU ke 12 lalu di Selangor.

Kejayaan ini suatu pencapaian yang besar. Bagi PAS umpamanya setelah berjuang habis-habisan, dengan kudrat dan airmata, tekanan dan penindasan, menderita lebih 50 tahun, sudah pastilah kejayaan ini amat manis.

Lantaran itu PR yang bertungkus-lumus menumbangkan BN bagi merampas kuasa ini menerusi mandat rakyat sudah pasti akan memelihara amanah yang mahal ini untuk memastikan ia tidak terlepas bolos ke tangan BN kembali. Segala janji dan kehendak rakyat yang bosan, mual dan muak dengan gelagat dan karenah BN perlu ditepati dan dipenuhi.

PR bersedia kerana selama ini mereka menjiwai hati dan perasaan rakyat.

Oleh itu seluruh tenaga dan jentera kerajaan bawah teraju PR perlu tunduk dan memberikan kerjasama sepenuhnya menepati mandat rakyat. Memang berteduh lebih 50 tahun bawah payung BN telah mengenyang dan melenakan beberapa kerat dari mereka, namun hakikatnya mereka perlu sedar bahawa payung tadi atas kehendak rakyat sudah dihumban jauh.
Dari segi adab dan etika, kakitangan kerajaan khasnya para pegawai kanan perlu taat dan patuh pada “government of the day”. Anda mungkin ada yang selesa atau akrab dengan tokoh dan individu tertentu semasa payung BN melebar meneduhi anda, tetapi ingat mereka sekarang bukan lagi “political master” atau “tuan politik” anda. Ianya sudah berganti tangan. Kalau dalam istilah Melayu lamanya melayan dan “meniduri” tuan politik lama adalah berpaling tadah namanya iaitu bersamaan dengan durhaka!

Dalam akhbar SINAR HARIAN hari ini dilaporkan:

Dewan Pemuda Pas Selangor (DPPNS) memohon perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah agar mengambil tindakan setimpal terhadap Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa.

Laporannya boleh di baca di

http://www.sinarharian.com.my/selangor/content/story8240931.asp

Inilah satu contoh hidup seorang yang telah lama berteduh selesa bawah payung BN, seakan lupa dan tidak sedar bahawa payung besar itu telah dirobohkan oleh rakyat. Mana mungkin kita yang makan gaji dengan rakyat mahu melawan arus kebangkitan rakyat!

Kerajaan PR Selangor tidak pernah menyekat kakitangan kerajaan dari melibatkan diri dalam parti-parti politik. Berlainan semasa BN dan Umno pegang tunggak dahulu. Kalau ada sahaja contohnya pegawai kerajaan bukan pun menjadi ahli atau pimpinan PAS tetapi sekadar bersimpati pada PAS, nescaya hamba Allah tadi akan dilanyak dan ditendang bagaikan sampah. Ada yang ditukar ke hutan belantara pedalaman, kalau tidak pun disekat kenaikan, dipulaukan dan berbagai lagi penganiayaan.

Dalam kes Adzib ini beliau memilih untuk hadir dalam majlis anjuran BN Selangor sedangkan beliau adalah Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Selangor. Tidak pernah pula Adzib kita dengar tergiur mahu hadir majlis PAS atau PKR apalagi DAP. Tetapi bila BN, terangsang sungguh nafsunya untuk hadir (maklumlah selesa berteduh dahulu) sedangkan jawatan beliau itu menghendaki beliau tidak memihak mana-mana belah.

DYMM Tuanku Sultan murka apabila ada wakil rakyat PR yang bukan Islam hadir dalam masjid dalam suatu majlis rasmi bertemu rakyat, PR akur dan menjunjung sembah mohon maaf atas ketelanjuran yang mengundang murka Tuanku itu, tetapi Adzib yang bertanggungjawab ke bawah Duli Tuanku selepas tahu akan titah Tuanku itu boleh pula hadir bersama wakil rakyat BN yang bukan Islam di masjid?!

Pada kerajaan PR Adzib tunjuk belang, pada Tuanku Adzib durhaka!

Kerajaan PR sebagaimana saya sebutkan dibina atas gelombang kebangkitan rakyat. Mereka menghargai dan member keyakinan kepada kerajaan baru ini, mana-mana pegawai kerajaan yang bersikap begini sudah pasti akan dicela rakyat. Lantas wajar sangatlah mereka yang sebegini diambli tindakan, kalau teduhan payung BN itu yang dirindui, terjun sahaja bersama BN dalam kandang mereka, jangan ganggu kerajaan ini!

Syabas Dewan Pemuda PAS Selangor, Allahu Akbar.

No comments: