Wednesday, October 06, 2010

Antara Istana dan Umno

Melayu mudah lupa, itu kata-kata hikmat Tun Mahathir, sekurang-kurangnya bagi sesetengah pihak.

Saya ingat pernah semasa krisis Umno bersama Raja-raja Melayu satu ketika dahulu, Umno khasnya pimpinan tertinggi mereka keras menempelak pihak istana. Segala keburukan dan kelemahan institusi Raja-raja Melayu didedahkan. Malah RTM kalau tak silap waktu arwah Tok Mat ketika itu terus-terusan menayangkan filem-filem Melayu yang menggambarkan pendurhakaan termasuklah Hang Jebat, Sultan Mahmud Mangkat Dijulang, Lancang Kuning dan lain-lain.

Pernah Tun Dr Mahathir ketika itu sebagai Presiden Umno semasa menggulung perbahasan dalam Perhimpunan Agung Umno menyebut bahawa Raja-raja ini kita perlu kerana apabila Hari Keputeraan mereka berikan kita bintang-bintang, bermakna hanya ke tahap itu sahaja Istana diperlukan.

Itulah Umno.

Yang paling besar pendurhaka dalam sejarah Melayu moden sudah pastilah Anuar Musa di Kelantan apabila beliau menabalkan Sultan yang baru di Kelantan ketika DYMM Sultan masih hidup dan bersemayam atas takhta Kelantan.

Umno sesungguhnya punya rekod yang sangat berwarna-warni dengan Raja-raja Melayu. Yang paling hitam adalah semasa krisis Perlembagaan seperti di atas. Kalaulah benar Melayu mudah lupa maka tiada lagilah dalam memori mereka akan insiden yang berlaku di zaman Tun Dr Mahathir itu. Seolah zaman-berzaman Umnolah pendukung pihak Istana.

Hari ini lidah rasmi Umno, Utusan Malaysia memainkan isu peringatan Raja-raja Melayu. Kononnya bila Raja bersuara, kita semua perlu akur dan terima. Benarkah begitu?

Alahai betul rupanya Melayu mudah lupa.............

No comments: