Thursday, September 16, 2010

Allahuakbar: Rakyat merafak sembah dan menjunjung kasih




Di Kelantan telah sempurnalah sudah perlantikan Sultan yang baru. Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Muhammad Faris Petra telah pun dilantik dan dimahsyurkan sebagai Sultan Kelantan yang baru pada 4 Syawal lalu menggantuikan ayahanda Baginda yang gering.

Semalam Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharudin Mat Isa yang juga ahli parlimen Bachok telah menyeru agar seluruh rakyat Malaysia menerima perlantikan Tuanku itu yang disenangi dan dikasihi rakyat Kelantan.

Tiada apa pertikaian pun yang dilaporkan setakat ini yang melibatkan rakyat jelata bermakan segalanya berjalan dengan lancar.

Cuma dalam akhbar The Star hari ini dilaporkan:

Pasukan Prihatin Maya Kelantan (PRIMA) committee member Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad said PRIMA regretted the move by the PAS government to replace the “Daulat Tuanku” with Takbir (shouts of Allahuakbar three times) which was out of the norm in any Royal Proclamation ceremonies held before this.
AJK PRIMA Wan Khairul Ihsan menyatakan PRIMA (Pasukan Prihatin Maya Kelantan) kesal dengan tindakan kerajaan PAS Kelantan yang telah menggantikan laungan “Daulat Tuanku” dengan “Takbir” sebanyak tiga kali yang menurut beliau tidak menepati adat dalam mana-mana majlis pengisytiharan di Raja.

Bagaimana seorang pemimpin yang mendakwa prihatin diperingkat maya boleh menganggap takbir atau laungan ALLAHUAKBAR sebagai sesuatu yang janggal dan di luar adat. Kita bukan lagi dizaman Parameswara tetapi telah menerima Islam sejurus Parameswara memeluknya (dan ada kesan yang membuktikan terlebih awal dari itu khususnya di Pantai Timur). Melalui pengaruh ADDEEN ini banyak perubahan dalam adat dan kepercayaan Melayu telah diubah atas nama Islam.

Saya yakin laungan ALLAHUAKBAR menggantikan DAULAT TUANKU pada 4 Syawal lalu direstui oleh semua pihak yang terlibat malah kalau PRIMA sedikit prihatin ia akan dapati semua iklan menjunjung kasih atau persembahan tahniah ke atas Tuanku Sultan yang baru dalam media cetak memuatkan kalimah ALLAHUAKBAR dan BISMILLAH termasuklah iklan BN Kelantan.

“Allah Yang Maha Besar” atau “ALLAHUAKBAR” yang dilaungkan oleh semua yang hadir di Istana Balai Besar pada 4 Syawal lalu menandakan bahawa rakyat dan istana Kelantan tunduk pada kebesaran ALLAH swt, Tuhan Yang Maha Perkasa yang memberikan kerajaan kepada sesiapa yang Ia kehendaki dan menarik balik dari sesiapa yang Ia kehendaki.

“Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (ali Imran:26)

Takbir bukan milik orang PAS. Takbir laungan pengiktirafan kebesaran Allah, laungan kejayaan laungan keinsafan laungan umat Islam tidak kira apa bangsa atau kefahaman politik, dari Amerika ke Eropah, Afrika, Negara Cina, India semuanya melafaz laungan ini ketika solat, ketika di Baitullah, dimana sahaja. Kalau ia mulia dan bahan ucapan di Rumah Allah mengapa tidak di Istana yang dibina atas keizinan Allah?

Daulat Tuanku digantikan dengan ALLHUAKBAR jangan dijadikan isu bimbang ia menceminkan kedangkalan ilmu kita. Biarlah yang baik digantikan dengan yang lebih baik dan lebih mulia lalu kita terima dengan hati terbuka.

ALLAHUAKBAR Semoga Allah melindungi Tuanku Sultan Kelantan ke 29 Dunia dan Akhirat.

No comments: