Tuesday, August 17, 2010

Sekali lagi Keduataan Malaysia jadi sasaran di Jakarta

Berita ini tidak berapa disensasikan di tanahair tetapi dari laporan yang diterima di Jakarta khasnya, rakyat Indonesia panas dan telah berdemonstrasi mengutuk negara kita. Menurut laporan beberapa peralatan di bangunan keduatan kita telah turut dirosakkan oleh para penunjuk perasaan diketuai kumpulan Laskar Merah Putih.

Isunya berpunca dari kekalutan yang berlaku diperairan Malaysia-Indonesi Ahad lepas. Ketika 15 nelayan Malaysia dari Penggerang, Johor sedang menangkapikan diapa yang mereka fahamai sebagai perairan Malaysia, mereka dihampiri oleh suatu kumpulan yang menggunakan pakaian seragam Jabatan Perikanan Indonesia mendakwa mereka telah menceroboh masuk ke perairan negara tersebut.

3 daripada mereka menaiki bot nelayan berkenaan dan memaksa mereka ke perairan Indonesia berhampiran Pulau Batam.

Suatu panggilan kecemasan diberikan kepada Pasukan Polis Marin Wilayah Selatan, Malaysia dan akibatnya berlaku ketegangan sehingga akhirnya 3 daripada “pegawai” Indonesia itu ditahan polis Malaysia manakala 7 nelayan Malaysia ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia.

Sesunggunya perairan Malaysia-Indonesia memang mengelirukan kerana ia terlalu sempit dan rapat. Saya difahamkan daris eorang rakan nelayan di Kuala Selangor terdapat pula arus yang kuat berhampiran sempadan yang kekadang samada membawa bot jiran ke sini atau bot kita ke sana.

Apa pun insiden ini sekali lagi mencetuskan ketegangan. Mungkin rakyat Malaysia agak leka dan tidak berapa prihatin (kecuali keluarga dan sanak-saudara serta rakan dan majikan mangsa) tetapi wrga Indonesia seperti biasa bingkas bangkit memprotes walaupun kerajaan kedua-dua buah negara telah mengeluarkan kenyataan akan seberapa segera berusaha menyelesaikan perkara ini.

Apa yang dikesali adalah kegagalan pihak berkuasa Indonesia melindungi Keduataan Malaysia di Jakarta sehingga dari foto yang disiarkan ada di antara para penunjuk perasaan telah memanjat ke atas pintu masuk dan rumah pengawal kedutaan. Bendera Indonesia dikibarkan di atas pagar keduataan selain poster bertulis: "Ganyang Malaysia" "Katakan Perang terhadap Malaysia:. Ini bagi saya suatu penghinaan besar terhadap kedaulatan dan maruah rakyat dan negara kita.

Pihak kerajaan Malaysia mesti melakukan sesuatu agar kerajaan sebelah sana menghormati kita sebagai negara jiran yang banyak menggajikan pekerja mereka mencari makan dan rezeki di bumi kita samada secara sah atau curi-curi.

Konflik sebegini sering berlaku dan jika kedua-dua buah negara menghargai hubungan serumpun maka usaha perlu diambil bagi mengatasinya dan memastika ia tidak berulang lagi.

No comments: