Saturday, August 21, 2010

PAS berjuang untuk Islam

“Adalah silap bagi orang seperti Nik Aziz bercakap sesuatu yang tidak boleh diperkenalkan di negara ini. Perlembagaan Persekutuan hanya membenarkan Kanun Keseksaan dan undang-undang sivil lain dan tidak ada ruang untuk undang-undang hudud."

Demikianlah reaksi Karpal Singh apabila mengulas kenyataan Tok Guru Nik Abd Aziz bahawa penyelesaian kepada masalah sosial dan jenayah yang menjadi-jadi kebelakangan ini adalah dengan melaksanakan Hukum Hudud.

Saya dihubungi oleh wartawan siang tadi untuk memberikan ulasan.

Saya menjelaskan bahawa bagi umat Islam, bukan hanya orang PAS malah siapa sahaja, Umno, berparti atau tidak adalah WAJIB bagi mereka menerima bahawa perlaksanaan undang-undang Islam adalah penyelesaian yang terbaik dalam menyelesaikan masalah ummah. Karpal membayangkan seolah apa yang Tok Guru mahu melaksanakan di Kelantan itu sebagai sesuatu yang bertentangan dengan amalan demokrasi dan tidak diterima rakyat. Beliau lupa bahawaEnakmen Jenayah Syariah Kelantan telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Wakil-wakil DUN Kelantan dipilih oleh rakyat melalui proses demokrasi. Dan melalui mandat rakyat itu wakil-wakil tadi meluluskan suatu undang-undang yang mahu diterima pakai oleh rakyat, ia tidak bertentangan dengan demokrasi sebaliknya ia selaras dan melalui proses dan lunas-lunas demokrasi.

Saya jelaskan bahawa saya menghormati pandangan Karpal sebagai seorang bukan Islam yang sudah pasti tidak dapat menerima cara penyelesaian Islam itu. Soalnya berjayakah cara penyelesaian yang ada?

Yang penting isunya adalah realiti bahana gejala sosial yang tampak tidak berjaya kita kawal kebelakangan ini. Masing-masing menuding jari, ibu-bapa yang salah, guru yang salah, masyarakat yang salah, kerajaan yang salah, ianya tidak berkesudahan. Dalam Islam kami ada cara penyelesaian kami yang diturnkan oleh Allah swt dan yang diajarkan kepada kami oleh Rasul kami s.a.w.

Di Kelantan contohnya enakmen yang ada akan dilaksanakan ke atas umat Islam Kelantan, yang bukan Islam punya pilihan dan bebas kekal bersama peraturan sivil yang ada.

PAS berjuang lebih 50 tahun dalam negara ini adalah bagi membawa penyelesaian yang baik bagi umat manusia. PAS tidak pernah sedikti pun meminggirkan peraturan dan undang-undang negara serta amalan demokrasi dalam perjuangannya. Rakyat Malaysia yang bukan Islam berhak memberikan pandangan kepada Islam, tugas PAS adalah berjuang dan memberi penerangan dan ianya akan diteruskan hari ini esok dan insyallah sampai bila-bila.

2 comments:

Anonymous said...

nak dengar komen umno pulak. nak sokong statement tok guru atau setuju pandangan karpal singh.

joegrimjow said...

xde org nak bgtau karpal sigh apa tu hudud ke?
kot2 die paham hudud ni potong tangan je