Wednesday, August 04, 2010

Afghan bolos di bumi Malaysia............

Berita tahanan yang bolos dari pusat tahanan dalam negara seakan suatu yang biasa.Terbaru seramai 20 warga Afghan bolos dari pusat tahanan sementara pekerja asing, Jabatan Imigresen di Sepang awal pagi Ahad lalu kira-kira jam 3 pagi.

Ekoran insiden berkenaan seluruh pegawai kanan di Jabatan Imigresen termasuk Ketua Setiausaha Kementerian digodam oleh Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Tun Hussien. Mereka diancam ditukar angkara pembolosan berkenaan.

Isu bolos satu hal, sekarang adalah isu mengesan kembali yang bolos lari. Masuk hari ini sudah lebih3 hari atau 72 jam warga Afghan seramai 20 orang itu lari, dimanakah mereka?

Ini kini sudah menjadi isu kemampuan pihak berkuasa mengesan, menjejaki dan menahan mereka kembali. Yang lari itu bukan warga Malaysia atau Indonesia yang mungkin mempunyai raut wajah dan perwatakan serumpun, yang lari adalah warga Afghan yang sukar meresap dalam komuniti tempatan, mengapakah mereka masih bebas hingga hari ini?

Kemampuan pihak Imigresen dan Polis boleh dipertikaikan.

Ini merupakan cabaran ke atas kemampuan kita menguruskan hal ehwal keselamatan kita sendiri.

Nampaknya bukan hanya Ketua Pengarah Imigresen dan KSU Kementerian, malah Ketua Polis Negara dan lebih baik lagi Menteri sendiri samada ditukar atau digugurkan dari jawatannya…………..

No comments: