Saturday, July 31, 2010

Terima kasihlah Soi Lek

PM dari PAS begitulah tajuk akhbar Sinar Harian hari ini. Presiden MCA Chua Soi Lek dilaporkan berkata bahawa jika rakyat mengundi Pakatan Rakyat sehingga menguasai kerajaan pusat, maka calon Perdana Menteri kelak adalah daripada PAS.

Ini bakal berlaku katanya kerana PAS memiliki organisasi yang lebih tersusun dan keahlian yang besar seluruh negara.

Sesungguhnya kenyataan Soi Lek itu berupa dakyah yang mengandungi dua elemen jahat, pertama rakyat perlu berwaspada kerana jika PAS lah PM Malaysia maka masyrakat bukan Melayu khasnya akan merana. Keduanya ia bermaksud mahu menggegar perpaduan dalam PR, biar sesama PR berpecah-belah berebut siapa mahu jadi PM.

Saya sebentar tadi dihubungi wartawan meminta pandangan saya berhubung kenyataan Soi Lek itu. Saya katakan PAS berterima kasih pada Soi Lek, tetapi Soi Lek tidak berhak memutuskan apa yang berlaku dalam PR. Gabungan PAS, PKR dan DAP kukuh dan padu dan akan menentukan sendiri nasib dan masa depan kami, tanpa perlu Soi Lek sibuk-sibuk.

Malah rakyat juga perlu berhati-hati kiranya terus leka, tak mustahil jika Umno terus bermasalah, Soi Lek yang punya rekod akhlak yang “hebat” itu bakal naik sebagai PM BN, kerana itu jauhilah BN!

Jika pada PRU ke 12 lalu PAS bersetuju Dato Seri Anwar lah bakal menjadi PM kiranya pakatan ini berjaya, saya tidak fikir PAS ada masalah untuk terus mengekalkan kepercayaan itu.

Yang penting sekarang bahawa dakyah Soi Lek itu membuktikan betapa kuat dan kukuhnya pengaruh Pakatan Rakyat, sehingga seorang bertaraf Presiden komponan BN terpaksa menghinakan diri menjual dakyah menakut-nakutkan rakyat, seolah rakyat masih berfikiran seperti mereka pada tahuan 50an dulu.

MCA tidak perlu menakut-nakutkan rakyat dengan PAS. Jangankan di Semenanjung Malaysia, di Sibu pun baru-baru ini masyarakat Cina khasnya di sana menerima PAS dengan senang hati. Masalahnya masyarakat Cina sudah hilang kepercayaan pada MCA, kini mantan Presiden MCA diseret ke mahkamah, sebelumnya seorang mantan Presiden (Koon Swan) pernah diseret dan didapati bersalah. Apa lagi tinggal pada MCA selain seorang Presiden yang akhlaknya bakal membawa malapetaka buat BN pada PRU ke 13 nanti. Selamat jalan Soi Lek.

2 comments:

Anonymous said...

Chua Soi Lek ni sejak jadi menteri kabinet, aku dah menyampah.
Bila terlibat dengan video lucah, dua kali aku menyampah.
Kini, tiga kali aku menyampah.
Aku setuju dengan saranan, Soi Lek ni jaga MCA baik-baik.
Jangan sampai terkubur.
Tak payahlah nak tentukan siapa PM bila pakatan berkuasa.

- Cucu Kassim Selamat.

Nor Azman bin Sukerman said...

assalamu alaikum. Bagi saya ada beberapa perkara yang boleh disentuh dalam menilai kenyataan Presiden MCA ini. Dua perkara telah disentuh dalam posting Saudara Roslan ini iaitu da'iyah jahat bagi menakutkan rakyat khususnya orang-orang bukan Islam dan cuba melaga-lagakan Pakatan Rakyat. Perkara ini memang perlu diamnbil perhatian oleh semua pihak khususnya ahli-ahli PAS sendiri agar terus menjaga tindakan dan peri laku agar tidak kelihatan sebagaimana yang dinyatakan oleh Chua itu.

Sebenarnya bila Presiden MCA itu membuka mulut dengan berkata sedemikian maknanya mungkin ada perkara atau onar yagn hendak dilakukan selepas ini oleh UMNO-BN dalam isu ini. Chua sekadar membuka pintu sebuah pejabat untuk dimasuki oleh rakan-rakannya untuk menjalankan tindakan seterusnya. Bagi orang politik khususnya UMNO-BN termasuk Chua ini, mereka tidak akan mengeluarkan kata-kata hanya sekadar kata-kata kosong melainkan ada stratigi yang telah diperhalusi sebagai serangan seterusnya kepada Pakatan Rakyat.

Isu siapa perdana menteri selepas Pakatan Rakyat berjaya masuk ke Putrajaya adalah isu yang merupakan satu isu yang telah disepakati oleh ketiga-tiga komponen Pakatan Rakyat iaitu Datuk Sri Anwar Ibrahimlah yang akan ditabalkan nanti. Bila Presiden MCA ini bercakap sedemikian, apakah ini bermakna bahawa Datuk Sri Anwar sudah pasti akan dipenjarakan oleh UMNO-BN melalui konspirasi liwat2 yang sedang berjalan sekarang? Apakah tidak mustahil sebenarnya Chua ini adalah juru cakap UMNO untuk memaklumkan kepada rakyat bahawa Datuk Sri Anwar akan terpenjara lagi kerana mungkin bagi UMNO adalah tidak manis kalau mereka yang bercakap sedemikian. Jadi, apa yang ingin cuba diberitahu oleh Chua adalah sekiranya Datuk Sri Anwar dipenjarakan maka PAS akan merebut jawatan tersebut dan ini boleh menggusarkan orang-orang bukan Islam buat sementara waktu sekiranya tidak mendapat penjelasan yang sewajarnya.

Bagi rakyat sebenarnya tidak begitu kisah sangat siapa yang menjadi perdana menteri asalkan pemegang jawatan tersebut benar-benar berkebolehan untuk memimpin rakyat ke arah kesejahteraan. Rakyat Perak sama ada Islam mahu pun bukan Islam telah membuktikan bahawa mereka boleh menerima dengan penuh kepuasan kehadiran Datuk Sri Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar Perak walau pun PAS hanya mempunyai kerusi yang paling sedikit di DUN Perak. Maka, tidak mustahil rakyat akan boleh menerima siapa sahaja yang difikirkan terbaik untuk memimpin mereka sama ada mereka itu Melayu, Cina atau INDia sekali pun asalkan individu tersebut beragama Islam sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan. Ingin ditegaskan bahawa walau pun Perlembagaan tidak menulis secara jelas yang perdana menteri mesti dari orang Islam namun melihat kepada tugas-tugas perdana menteri sebagaimana yang ada dalam perlembagaan dan konvendyen yang diamalkan maka ia sudah semestinya orang Islamm.

Oleh yang demikian, strategi ini perlu diambil kesempatan juga oleh kita untuk menjelaskan kepada rakyat bahawa inilah rupanya kejahatan orang BN yang mesti dihindari oleh rakyat di sampin memberi penjelasan juga kepada rakyat bahawa individu tertentu tidak terlalu penting tetapi keadilan yagn ingin dibawanya setelah menjadi perdana menteri nanti adalah lebih berharga kepada rakyat.