Friday, July 30, 2010

PR Selangor takkan bubar DUN

Kebelakangan ini kita dihidangkan dengan kesungguhan BN menghidupkan jentera pilihanraya masing-masing untuk menghadapi PRU ke 13. Terbaru Puteri Umno Malaysia melancarkan bilik gerakan pilihan rayanya.

Penggal pilihan raya ke 12 ini berakhir pada bulan Mei 2013 iaitu kira-kira 2 tahun 8 bulan lagi tetapi BN nampaknya berkobar-kobar mahu bersedia menghadapi PRU. Sudah pastilah ini merupakan taktik mereka untuk meletihkan lawan. Benarkah BN ghairah untuk menghadapi PRU sedangkan sesama komponan parti berkecamuk dengan krisis dan masalah.

Hari ini kesemua akhbar tempatan memaparkan betapa bekas Presiden MCA Ling Liong Sik dihadapkan ke mahkamah kerana menipu kabinet (ada orang berjenaka dengan saya kabinet ketika itu senang ditipu kerana Pengerusinya acap tertidur...........). MIC memang bermasalah tambahan dengan Gerakan Anti Samy nya, begitu juga Gerakan, PPP dan lain-lain. Malah Umno sendiri tidak terkecuali.

Contohnya di Selangor walaupun tak berkuasa, perubatan kuasa dalaman begitu sengit sehinggakan jentera seluruh Selangorkhabarnya tersangkut dan terencat.

Tak mengapalah kalau BN ghairah bermain-main dengan tarikh PRU. Pakatan Rakyat sewajarnya tidak mengikuti rentak mereka. Mungkin diperingkat Persekutuan, kita tidak berkuasa, tetapi kita berkuasa di empat nuah negeri. Kita sesungguhnya tidak terikat dengan kehendak parti pemerintah Persekutuan berhubung tarikh pembubaran dewan negeri.

Bagi kita yang lebih penting adalah meyusun dan memperkasa jentera. Fokus kita adalah mendaftar seberapa ramai pengundi baru, selain itu bekerja bagi memastikan rakyat merasai apa yang kita janjikan, disamping membersihkan negeri selangor dari amalan pincang yang lepas-lepas.

Kita tidak mahu terperangkap dengan permainan tarikh BN itu kerana ia hanya menganggu gerak-kerja kita diperingkat bawahan. Kerana itu dalam mesyuarat Pakatan Rakyat Selangor baru-baru ini kita bersetuju agar biar BN menari dengan lagu-lagumainannya, PR tidak akan layan.

Jika mereka benar membubarkan parlimen awal, kita tidak semestinya terikat sama. Jika perlu kita tangguh sehingga tamat penggal, kita akan buat begitu. Pokoknya Selangor mahu memberi tumpuan pada kerja-kerja untuk rakyat, yang pokoknya juga jika bubar dewan PR Selangor mahu pastikan kita akan menang besar dan mengikis kelaur apa sahaja saki-baki Umno dan BN yang ada dalam dewan Selangor.

Kerana itu kita putuskan kita tak semestinya ikut rentak BN.

Berikut ulasan portal berita Malaysia Insider terhadap kenyataan saya (untuk rekod 6 bulan yang saya sebut sebenarnya adalah contoh bukannya tempoh yang diputuskan):

Bubar DUN: Pakatan Selangor timbang beri notis awal PRU
Oleh G. Manimaran


July 30, 2010

KUALA LUMPUR, 30 Julai — Pakatan Rakyat (PR) Selangor dijangka akan menggunakan pendekatan memberi notis memanggil pilihan raya umum negeri - amalan julung kali digunakan jika menjadi kenyataan.

Perkara tersebut diputuskan pada mesyuarat pimpinan PR Selangor pada 19 Julai lalu.
Malah pada mesyuarat itu PR juga telah memutuskan untuk tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) jikapun Barisan Nasioanl (BN) memanggil pilihan raya umum tergempar di peringkat pusat dalam waktu terdekat.


Ketua Penerangan PAS Selangor Roslan Shahir Mohd Shahir memberitahu The Malaysian Insider, pihaknya mahu mengamalkan pendekatan baru ini bagi menyuburkan prinsip demokrasi di negara ini dengan memaklumkan semua pihak bahawa pilihan raya umum akan diadakan dalam tempoh tertentu.

“Misalnya, kami mengambil ketetapan bahawa enam bulan sebelum DUN dibubarkan untuk diadakan pilihan raya umum negeri, kami akan memaklumkan kepada umum bahawa pilihan raya negeri akan diadakan.

“Ia bukannya tarikh tepat tetapi sekadar memberi makluman atau notis awal kepada semua parti politik,” kata beliau dengan merujuk kepada amalan di beberapa negara demokrasi lain.
Justeru kata beliau, dengan cara itu semua parti boleh bersiap sedia, tidak seperti dahulu di mana parti-parti politik khususnya pembangkang terperangkap dan terkejut dengan pengumuman pembubaran DUN atau Parlimen oleh kerajaan BN.


Kata Roslan, PR mahu mewujudkan amalan baru di negara ini khususnya di Selangor dengan harapan ia akan menjadi ikutan pada masa-masa akan datang.

“Sebelum ini kita mengadu pilihan raya diadakan secara mengejut, tiada makluman awal yang mencukupi kepada parti-parti politik... oleh itu, kami mahu mewujudkan satu sistem baru di mana semua parti akan mendapat manfaat dari segi persediaan,” katanya.

Minggu lalu Roslan memberitahu The Malaysian Insider, PR Selangor tidak akan membubarkan DUN walaupun BN memutuskan untuk mengadakan pilihan raya umum Parlimen dan negeri-negeri yang dikuasai mereka.

PR Selangor mahu menggunakan tempoh mandat lima tahun sepenuhnya, tanpa mahu terikat dengan rentak BN bagi membolehkannya menunaikan janji-janji pilihan raya umum lalu.
Selangor salah satu daripada empat negeri yang kini diterajui PR. Tiga negeri yang lain ialah Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.


Menteri Besar dan Ketua Menteri boleh memutuskan untuk memanggil pilihan raya negeri dengan memperoleh perkenan Sultan ataupun Yang Dipertua Negeri.Perdana Menteri pula boleh berbuat demikian di peringkat pusat dengan menperoleh perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Lazimnya pilihan raya umum negeri dan pusat akan diadakan serentak.
Bagaimanapun pemerhati dan penganalisis menjangkakan kelainan ekoran perubahan landskap politik negara sejak 8 Mac 2008.


Mandat semasa akan berakhir Mei 2013.

2 comments:

Anonymous said...

Notis berapa bulan ye? I heard 6 months? rasanya terlalu lama. 1-2month would suffice from my point of view.

Anonymous said...

Satu langkah ke depan.
Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan patut ikut sama.
Syabas Selangor!

- Cucu Dol Said.