Saturday, June 26, 2010

Ulamak cari jalan mudah

Dari angka 100 turun 40. Itulah bilangan ulamak yang menyertai Umno semalam. Tak mengapalah bilangannya kurang 60 tetapi hakikatnya memang ada ulamak yang masuk Umno semalam.

Antaranya yang mengenalkan diri adalah Fathul Bari Mat Jahya dan Fadlam Mohd Othman..

Menurut akhbar Utusan:

Wakil kumpulan ulama itu, Dr. Fadlan Mohd. Othman, 35, berkata, penyertaan mereka bertujuan untuk bekerjasama dengan parti itu dalam perkara yang berkaitan keagamaan dan kerohanian.

Baguslah jika itu niat mereka. Siapa pun tidak berhak menyekat mana-mana individu memilih dan menyertai mana-mana parti politik. Dengan penyertaan mereka ini ternyata aspek keagamaan dan kerohanian tandus dalam Umno, maklumlah Umno bukan sebuah badan siasah yang meletakkan Islam sebagai agenda perjuangannya.

Yang terbukti sampai hari ini mempertahankan agenda perjuangan Islam adalah PAS. Samada dalamkeadaan menang atau tidak memerintah satu negeri pun itulah dasar dan matlamat perjuangan PAS dari dahulu sehingga hari ini dan insyallah sampai bila-bila.

Mengapa mereka tidak menyertai PAS?

Salah seorang jurucakap itu mengatakan PAS dah ramai ulamak.

Bagi saya mungkin Umno nampak lebih gagah, punya kuasa besar, memegang tampuk pemerintahan peringkat pusat. Maka sudah pastilah mengambil kira perhtiungan dunia, Umno lah pilihan terbijak tambah kebanyakkan mereka punya jawatan dalam kerajaan.

Sekurang-kurangnya masa depan mereka terjamin. Anak-anak mereka nanti mudah nak dapat bantuan. Keluarga mereka juga.

Mengapa mengambil jalan susah, megapa mahu pikul risiko,mengapa cari nahas.

Kalau cari susah itu Rasulullah. Ditawarkan menjadi Raja, ditawarkan kedudukan, isteri yang cantik-cantik, hidup senang dan mewah, tetapi Rasulullah memilih untuk terus menerajui perjuangan ini kerana mengharapkan redha Allah swt.

Saya memetik ucapan Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang (yang dibukukan dalam: Islam – Fikrah, Harakah dan Daulah, terbitan DPF) lebih 30 tahun lalu sempena Sambutan Abad ke 15 Hijrah di Kuala Terengganu:

Sebab Rasulullah saw menaolak semua tawaran itu ialah yang pertama kerana golongan-golongan jahiliyah yang dipimpin oleh Abu Jahal itu mensyaratkan Rasulullah saw iaitu:

Wahai Muhammad awak bolehmenerima jawatan menjadi raja. Awak boleh menerima harta. Awak boleh menerima pangkat. Syaratnya awak hendaklah mendiamkan diri terhadap kemungkaran, jahiliyah, kekufuran yang berlaku di Makkah ini. Awak nak sembahyang…..bersembahyanglah. Nak berpuasa………..puasalah. Nak tawaf di Kaabah…..tawaflah. Nak mengerjakan haji……..kerjakanlah haji. Tapi kami minum arak jangan ganggu. Kami berjudi jangan ganggu. Kami menyembah berhala jangan ganggu. Kami melakukan kufur dan jahiliyah jangan ganggu.


Semoga banyak perkara berkaitan keagamaan dan kerohanian dapat diterapkan dalam Umno melalui penyertaan kawan-kawan kita itu. Selamat mencuba.

No comments: