Saturday, June 19, 2010

Tukar parlimen atau tukar kerajaan?

Isu cadangan yang dibawa ke kabinet untuk memindahkan Bangunan Parlimen Malaysia ke PICC atau Putrajaya International Convention Centre terus mengundang tanda-tanya dan kemarahan ramai.

Adakah perpindahan ini kerana nak menyelamatkan “gajah putih” PICC yang dibina oleh Tun Dr. Mahathir pada kos RM600 juta yang kononnya kini kurang digunakan? Seingat saya Tun berkejar-kejar untuk siapkan PICC dahlu semata-mata supaya beliau boleh menganjurkan persidangan OIC di sana. Itulah hebatnya Mahathir!

PM Najib Tun Razak baru sahaja keluar di TV semasa saya menulis posting ini mengatakan yang Bangunan Parlimen Malaysia kini sudah tua? Sejak bilakah kita punya dasar bahawa setiap bangunan tua itu perlu diubah?

Bukankah bangunan parlimen menjadi tanda-mercu demokrasi sesebuah negara, dipelihara dan dipandang tinggi sebagaimana di UK, India,Amerika Syarikat dan lain-lain. Bangunan Parlimen kita dicadangkan dibina oleh PM pertama Almarhum Tunku pada Disember 1959 (sebelumitu Parlimen bersidang di Dewan Tuanku Abdul Rahman di Jalan Ampang yang kini menempatkan Pusat Pelancongan Malaysia - MTC), Ia siap dibina pada bulan September 1962 dengan belanja RM18 juta. Ia diresmikan oleh Yang Dipertuan Agong Ketiga pada 21 November 1963.

Kononnya kerana bangunan ini sudah tua maka lebih baik ia mengambil-alih PICC dan bangunan tua ini dikekalkan sebagai galeri warisan. Ada pula cadangan agar bangunan baru dibina di Putrajaya dengan kos RM800 juta!

Bangunan parlimen yang ada ini telah pun melalui pelbagai ubahsuai dan baik-pulih. Pada tahun 2005 sebanyak RM90 juta dibelanjakan (ketia Samy Menteri Kerjaraya) untuk memperbaiki kebocoran di bangunan berkenaan selain menambah-baik ruang dalam dan beberapa kerja ubah-suai. Kemudiannya pada tahun 2007 sebanyak RM12juta lagi dibelanjakan.

Rakyat perlu bangkit menghentikan pengurusan pasang-surut yang tidak ketahuan hala BN ini.

Cukup-cukuplah wang rakyat dibazir dan ditabur tak menentu begitu. Rakyat perlu memberikan mesej bahawa Bangunan Parlimen yang sedia ada yang merupakan simbol kedaulatan demokrasi negara perlu dikekalkan, jangan diusik atau diganggu lagi. Biar ia kekal sebagai Bangunan Parlimen sampai bila-bila. Kita perlu berjimat kalau ada keperluan untuk tukar, kita tukar kerajaan yang ada bukannya bangunan warisan kegemilangan dan kedaulatan kita ini!

1 comment:

Unknown said...

nice one bro...good points were highlighted.i had also commented on this issue in my blog.