Sunday, May 23, 2010

Terjaminkah Hak Asasi Manusia di Malaysia?

Saya terbaca dalam sebuah akhbar betapa pihak polis di Negeri Sembilan menolak permohonan permit ceramah yang dipohon oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) di negeri itu. Kononnya penolakan permit itu atas alasan faktor keselamatan.






Baru minggu lepas kita dapat tahu yang Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UN) telah mengangkat Malaysia menjadi anggota Majlis Hak Asasi Manusia (UNHRC) badan dunia itu. Ketika pengumuman lantikan itu dibuat Wisam Putra mengeluarkan kenyataan bahawa perlantikkan Malaysia itu mencerminkan komitmen negara ini terhadap mempertahan dan mempromosi hak asasi manusia diperingkat global.

Hak asasi manusia apa jika hak bersuara pun dilarang?

PKR adalah sebuah parti politik yang sah berdaftar yang mempunyai ahli parlimen di Dewan Rakyat dan Negara malah punya MB dan anggota EXCO di negeri-negeri di Malaysia, selain ADUN di negeri-negeri termasuk di Negeri Sembilan.

Tidakkah menafikan permit ini suatu penafian hak asasi? Alasan keselamatan yang diberikan sungguh tidak relevan. Bilakah kali terakhir sebuah ceramah politik anjuran Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan berakhir dengan rusuhan dan huru-hara?

Bagi saya penafian permit ceramah ini memberi aib kepada negara setelah dilantik duduk dalam UNHRC.

Sepatutnya sebagai anggota UNHRC, Malaysia membuktikan bahawa hak asasi manusia dijamin, dipertahankan malah dipelihara dalam negara sendiri. Apa guna jadi juara global sedang anak di rumah mati kelaparan?

1 comment:

Nor Azman bin Sukerman said...

Assalamu alaikum. Sebenarnya badan hak asasi PBB itu pun tak seindah namanya. Bagaimana dengan Palastin, Iraq, Iran, Afghanistan, Burma dan banyak lagi. Hakikatnya, kalau guru kencing berdiri murid kencing berlari. Kerajaan kita diiktiraf begitu oleh negara-negara berkenaan sebenarnya kerana kerajaa kita punya perangai macam mereka. Mana ada orang baik iktiraf orang jahat kerana kebaikan si penjahat dan mana ada orang jahat iktiraf orang baik melainkan si baik terbuat atau membuat jahat.