Sunday, May 09, 2010

Penamaan calon Sibu berlangsung aman

Penamaan calon Pilihanraya Kecil Parlimen Sibu semalam berjalan lancar. Tidak seperti suasana PRK di Semenanjaung Malaysia, di Sibu suasananya agak “sejuk” namun bersemangant. “Sejuk”mungkin kerana masalah hubungan antara Sibu dan Semenanjung dan malah Sibu dan daerah lain di Sarawak dan Sabah sendiri.


Rombongan PR bersedia untuk melangkah. Dari kiri:
YB Kit Siang, Dr Hasan Ali, Tan Kok Wai, Jeff Ooi dan
Tunku Aziz (di belakang terlindung Ustazah Mariam)
"Sibu for change"
Jumlah penyokong yang mengikuti calon masing-masing jauh lebih kecil berbanding PRK di Semenanjung. Calon BN diketuai Timbalan Presiden Umno Muhyuddin Yasin dan Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud diiringi kurang- lebih 2,500 penyokong manakala calon Pakatan Rakyat diketuai pimpinan tertinggi DAP, PKR, PAS dan SNAP tiba dengan tidak kurang 1,500 penyokong.

Antara pimpinan kanan DAP yang mengiringi calon Wong Ho Leng adalah Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Dr Tan Seng Giaw, Teresa Kok, Senator Tunku Aziz, Chong Eng, Fong Kui Lun. PKR diketuai Dato Seri Dr Wan Azizah, Tan Sri Khalid Ibrahim, Azmin Ali, Fuziah Salleh, Dr Xavier Jayakumar, Elizabeth Wong. PAS pula diketuai Naib Presiden Salahuddin Ayob, AJK PAS Pusat Dato Dr Hasan Ali, Dr Siti Mariah Mahmud, Dato Wan Rahim dan lain-lain.

Rombongan Pakatan Rakyat berarak kira-kira 1 kilometer lebih dari Pejabat DAP Sibu di Pekan Sibu ke pusat penamaan calon. Megah berkibar bendera roket, bulan, PKR dan SNAP. Menurut penduduk tempatan inilah pertama kali mereka melihat roket dan bulan berkibar sama, ternyata satu perkembangan positif di Sarawak.

Suasana keseluruhan dari awal hingga selesai proses penamaan calon, ceria dan terkawal. Tiada insiden yang tidak diingi. Malah di perkarangan pusat penamaan calon pimpinan BN dan Pakatan Rakyat kelihatan selesa bermesar dan berbual antara satu sama lain. Diharapkan begitulah suasana sepanjang pilihanraya kecil ini. Kita berkempen untuk memperkenalkan calon dan manifesto masing-masing, lakukanlah ia dengan tertib dan waras, tidak emosional dan mencetuskan ketegangan.

No comments: