Sunday, May 30, 2010

Migrasikan sahaja BN bersama meter pukal...........

Sempena ulangtahun ke 2 pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor bulan Mac baru-baru ini, telah dianjurkan Konvensyen Pakatan Rakyat peringkat Selangor. Konvensyen tersebut telah menghimpunkan seluruh pimpinan PR Negeri Selangor dari pelbagai peringkat. Beberapa kertas telah dibentangkan khususnya berkaitan pencapaian kerajaan negeri di bawah PR.

Wakil-wakil tiap-tiap parti komponan telah dijemput membahaskan kertas-kertas berkenaan. Saya telah dipilih mewakili PAS Selangor pada hari berkenaan. Antara teks ucapan saya pada hari berkenaan adalah:

Kita yakin program Merakyatkan ekonomi Selangor (MES) ini mendapat sambutan luar biasa dari rakyat Antara kandungan program ini adalah 20 meter padu pertama air percuma kepada rakyat yang memiliki meter individu. Ini bagi sesetengah pihak mungkin kecil, tetapi kesannya sangat dirasai oleh rakyat di bawah. PAS Selangor menyeru agar usaha merobah meter-meter pukal kepada meter individu khasnya di rumah-rumah pangsa dan apartmen, lubuk penyokong-penyokong kita disegerakan supaya pemberian kerajaan PR ini dapat dirasai oleh semua.

Alhamdulillah Khamis lepas kerajaan negeri bawah kepimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim telah mengambil langkah proaktif bagi merealisasikan permintaan ini.

MB telah melancarkan kupon bekalan air percuma, merupakan langkah jangka pendek bagi memungkinkan rakyat khasnya di pangsapuri kos rendah menikmati 20 meter padu pertama air percuma sebagaimana dinikamti oleh rakyat lain di Selangor. Langkah ini selian langkah memigrasikan meter-meter pukal kepada individu yang akan dilancarkan dengan kerjasama pihak Syabas.

Aneh dalam kekalutan kerajaan Pusat bawah kepimpinan BN sedang sibuk mahu meyakinkan rakyat bahawa subsisdi barangan dan perkhidmatan terpaksa dihentikan dan ditarik-balik, kerajaan PR Selangor terus memberi manfaat kepada rakyat Selangor melalui program MESkhasnyadengan bekalan air percuma ini.

Nampaknya bukan hanya meter pukal perlu dimigrasikan, BN pun laksana meter pukal perlu dimigrasikan juga, gantikan dengan PR!

No comments: