Sunday, May 16, 2010

Kenapa lambat sangat SPR??!

10.39 malam – Rancangan Analis Astro Awani menerima panggilan dari seorang penganlisis politik dari UNIMAS iaitu Dr Jeniri Amir. Kata Dr Jeniri kemenangan DAP ini menunjukkan yang rakyat di Sibu sudah menolak SUPP (yang mewakili BN). Tambah beliau rakyat juga muak dengan Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud yang rasuah.

Menurut beliau lagi segala janji-janji termasuk yang diberi oleh PM sekalipun sudah terlambat.

Malam ini para penganalisa dan ahli akademik bersemangat dan berani seberani rakyat yang sudah mula bersuara sejauh Sibu.

Sarawak akan menghadapi pilihan raya umum negeri bila-bila masa. Ternyata Pakatan rakyat punya harapan yang baik khasnya dengan kemenangan di Sibu ini.

Bagi saya kedudukan selepas PRU 2008 dengan kemenangan Sibu ini meletakkan matanya kepada 2-1 iaitu 2 untuk PR dan 1 untuk BN. Bagaimana?

Ia merujuk kepada kerusi milik satu-satu parti yang berjaya ditawan oleh parti lain. Yang saya maksudkan 2 bagi PR adalah Kuala Terengganu dan Sibu manakala 1 bagi BN adalah Hulu Selangor.

Sementara itu rakyat masih tertunggu-tunggu keputusan rasmi. SPR perlu lebih profesional dalam hal ini. Seluruh dunia sedang melihat. Kelewatan ini sangat memalukan. Semain buruklah nama SPR lepas ini.

No comments: