Tuesday, May 11, 2010

Fenomena baru politik Sibu

Satu fenomena baru bagi orang Sibu adalah melihat bulan dan roket dikibarkan beringan di Pekan Sibu semasa hari penamaan calon. Sibu yang pengundi Cinanya mencecah 66.6% sudah pasti tidak pernah melihat klehadiran PAS tambahan pula memang PAS tidak mempunyai 1 pun cawangan di sana.

Tetapi mereka tidak kalut tidak bimbang atau takut melihat kehadiran PAS di Sibu. Malahan para petugas PAS diberi senyuman dan disambut baik oleh para pengundi Cina di sini kecuali akhbar berbahasa Cina termasuklah akhbar tempatan di Sarawak yang cuba melaga-lagakan antara PAS dan DAP.

Sesungguhnya PAS dan DAP sudah masak dengan kerja-kerja adu-domba seperti ini. Saya yakin ia dapat ditangani dengan mudah oleh jentera Pakatan Rakyat.

Saya kira mungkin pengundi Cina sudah begitu terdedah akan aktiviti dan perkembangan melibatkan PAS.Saya kira mereka selesa dan senang melihatkan parti Islam yang ikhlas dan telus ini dapat berganding dengan DAP yang juga begitu.

Yang pentingnya misi kehadiran jentera PAS adalah untuk menawan hati pengundi Melayu/Melanau. Di Sibu terdapat 16.2 peratus pengundi Melayu/ Melanau. Malah salah sebuah DUN dalam Parlimen Sibu iaitu N. 49 Nangka mempunyai 47.6 peratus pengundi Melayu/Melanau. Kerusi ini diwakili Awang Bemee (BN-PBB).

Jentera PAS memberi tumpuan pada DUN ini. Dahulu DAP menghadapi masalah untuk masuk ke kawasan majoriti Melayu/ Melanau,kini dengan kehadiran jentera PAS, kawasan ini dapat diterokai dan diharapkan jika tidak pun dapat menawan keselurhan,sekurang-kurangnya lebih 20 peratus pengundi Melayu/Melanau dapat bersama PR.

Sabtu lepas contohnya, AJK PAS Pusat merangkap Pesuruhjaya PAS Selangor, Dato Dr Hasan Ali dapat masuk ke rumah Penghulu Nangka dan Imam masjid di kawasan ini. Penghulu berusia hampir 70 tahun itu mengalu-alukan kehadiran pimpinan PAS malah bersedia menjadi tuan rumah kepada program baca yasin anjuran Muslimat PAS Selangorbawah Ustazah Mariam.

Banyaklah masalah penduduk setempat telah dicurahkan kepada Dr Hasan termasuklah isu peminggiran penduduk tempatan dari arus pembangunan, masalah geran, hakisan, banjir dan lain-lain. Ternyata penduduk tempatan tidak berpuas hati dengan prestasi ADUN dan wakil parlimen.

Saya dan rombongan petang itu mengikuti Dr Hasan keluar masuk kampung, dan rata-rata semua rumah yang kami kunjungi memberi layanan baik kepada wakil PAS.

Saya yakin fenomena ini akan memberi lonjakkan positif buat calon DAP.

Yang bertarung kedua-duanya calon Cina antara PR-DAP dan BN-SUPP. Bagi pengundi Cina, mereka telah masak dan hampir telah membuat keputusan. Bagi pengundi Melayu/Melanau saya pasti mereka mahu melihat siapakah rakan-rakan calon DAP dan SUPP. Yang mereka nampak, PAS adalah rakan DAP. Mereka senang dengan PAS. Pemimpin PAS mereka kenal dan hormati.

Jika mereka dapat bertahan baki beberapa hari ini, dapat menghadapi lambakkan wang yang akan turun dengan turunnya Perdana Menteri sikit hari lagi, saya yakin keputusan parlimen Sibu pada 16 Mei ini nanti tentu mengejutkan.

Rapatnya hubungan PAS dan DAP ini diharapkan dapat diterjemahkan dalam bentuk undi di Sibu. Begitu juga tidak lupa bantuan dan sokongan kuat jentera PKR dan SNAP rakan baru dari Sarawak.

Kita bicarakan darihal pencapaian kerajaan PR di Selangor, kemajuan di Pulau Pinang dan prestasi Kedah dan Kelantan. Ketelusan, keadilan, kesaksamaan dan kebajikan yang terbela orang rakyat di negeri-negeri di bawah Pakatan ini perlu dikempenkan pada para pengundi Sibu.

Benar antara PAS dan DAP banyak berbeza dari segi prinsip dan dasar pejuangan, namun kami boleh bekerja bersama dengan baik demi mempertahan dan membela nasib serta kebajikan rakyat. BN mungkin bagai gergasi besarnya dengan rakan komponan Umno, MIC, MCA, Gerakan, PBB, SUPP dan lain-lain. Namun kepincangan mereka telah diketahui rakyat. Sehingga orang Melayu/Melanau di Sibu pun faham sangat akangelagat dan perangai mereka ini.

Isunya, adakah mereka nanti akan berani bangkit mengundiuntuk perubahan?

Setakat yang kami lalui mereka kelihatan sekana bersedia. Insyallah kita doakan begitulah. Kemenangan di Sibu penting bagi menunjukkan rakyat masih mahukan perubahan.Biarlah Hulu Selangor sekadar menjadi pengajaran, yang penting Sibu mesti bersuara.

Sibu Jom Ubah!

1 comment:

agbr47 said...

Tidak lebih PAS dan tidak kurangnya UMNO. Kedua-duanya bekerja sama dengan kafir. Yang membezakannya DAP menolak negara Islam. Penerimaan antara satu sama yang lain hanya bersifat sementara. Sokongan bukan Islam kepada PAS hanya setakat menolak undi kepada pemerintah. Kelebihan UMNO masih membela Raja-Raja dan bangsa Melayu.

agbr47: PAS KINI bukan PAS DULU.