Thursday, April 29, 2010




Semalam semasa mengiringi Dato Dr Hasan Ali ke IPD Shah Alam, seorang wartawan dari media arus perdana telah bertanya beliau berkenaan kes Allahyarham Adik Aminulrashid Amzah yang ditemabk mati oleh pihak polis di Shah Alam baru-baru ini.

Wartawan itu minta komen dari Dato Hasan tentang benarkah ada sesetengah pihak termasuk media alternatif yang telah mengeksploitasi kes ini.

Saya hairan bagaimana wartawan siaran televisyen milik kerajaan itu boleh bertanyakan sesuatu soalan yang seumpama itu.

Pertama sekali kes ini adalah sebuah kes pembunuhan yang kejam. Katalah apa sahaja, hakikatnya mangsa adalah seorang murid sekolah berumur 15 tahun, seorang juvana! Apa pun kesalahan beliau (jika ada) adakah ia memungkinkan penggunaan senjatapi ke atasnya, sehingga mengakibat beliau bukannya tercedera tetapi mati ditempat kejadian!

Kes ini masih dalam siasatan tetapi tidak ada siapa yang boleh menyekat orang awam dari memberikan komen dan pandangan. Sebagaimana dijelaskan oleh Dato Hasan kepada wartawan itu,kita berhujah berdasarkan fakta yang ada. Dan sebagaimana saya sebutkan, fakta utamanya Allahyarham Adik Aminulrashid sekadar berusia 15 tahun.

Orang ramai tidak akan terkejut dan marah-marah sebegini jika kes ini melibatkan seorang dewasa. Jika kes ini melibatkan seorang yang baru melakukan samun, rompak atau rogol bersenjata. Jika si mati ada senjata di tangan………….

Ini adalah satu pembunuhan kejam dan pihak yang bertanggungjawab mesti diseret ke muka pengadilan dan jika sabit kesalahannya di hukum sekeras-kerasnya.

Lebih cepat, adil dan terbuka penyiasatan yang dilakukan, maka lebih kuranglah cakap-cakap di luar. Tetapi apabila ada usaha menghalang-halang maklumat, apalagi jika ada usaha menyembunyi atau menokok-tambah maklumat, pasti rakyat jelata akan marah dan ini lebih mengeruhkan suasana.

Apa pun kesalahannya bagi saya apa yang berlaku terhadap adik ini adalah satu pembunuhan yang kejam dan sangat tidak berperikemanusiaan. Pihak yang terlibat mesti dipertanggungjawabkan jangan biarkan mereka lolos begitu sahaja.

1 comment:

Anonymous said...

biaseler..nie malaunsia sejak diperintah dari zaman tun kepala taik dan sekarang nie latuk seli najis...semuanya najis busuk untuk UMNO_APCO..1MOngolia!