Monday, April 19, 2010

Sekurang-kurangnya Zaid telah insaf: Khir dan Umno macam mana?

Bekas MB Selangor Khir Toyo dilaporkan merestui agar isu calon PKR parlimen Hulu Selangor yang dikatakan “kaki botol” dijadikan bahan kempen. Biar pengundi tahu dan sedar siapa yang mereka undi.

Apa yang mahu menjadi bahan dan taktik BN, terpulanglah pada mereka sebagaimana Pakatan Rakyat juga tidak perlu memohon perkenan BN untuk berkempen atas apa sahaja isu.

Namun di sana ada apa yang dikatakan politik bermaruah, politik bermoral, politik murahan, politik biadap, politik songsang dan politik tidak beradab.

Sebagaimana kita gunakan apa sahaja yang ada dalam tangan untuk menjatuhkan musuh politik kita rakyat pengundi yang menjadi hakim dan penilai juga berhak menimbang dan memutuskan manusia politik jenis apakah kita.

Zaid dikatakan kaki botol lalu tidak layak diangkat menjadi wakil rakyat. Khir Toyo sangat setuju dan ghairah menjadikan hal ini bahan kempen. Dalam waktu yang sama Zaid menjelaskan sebagaimana dilaporkan dalam sebuah portal berita:

Malah, semalam Zaid mengakui kepada pemberita bahawa pernah minum alkohol seperti yang didakwa oleh BN dalam kempen mereka. Tetapi katanya, perkara itu dilakukannya ketika masih muda dan beliau kini sudah insaf.

Kalau benar beliau telah insaf apakah adil bagi Khir dan rakan-rakannya terus mahu memainkan lagu-lagu lama? Tiadakah isu dan perkara lain yang boleh diguna sebagai bahan kempen selain isu ini?

Mengapa tidak Khir bongkar:

Palanivel tidak dilantik dan diterima semula oleh BN khasnya Umno bagi dijadikan calon BN di Hulu Selangor kerana beliau mempunyai rekod khidmat yang buruk semasa beliau wakil rakyat dahulu. Apakah Kamalanathan nanti tidak berkemungkinan mengulangi prestasi buruk ini?

Antara faktor Hulu Selangor jauh terpinggir, bukan kerana terletak di Hulu tetapi kerana Khir!. Hulu Selangor adalah lubuk Mat Taib, pencabar Khir semasa BN berkuasa dahulu. Angkara marahnya pada Mat Taib maka Hulu Selangor menjadi mangsa. Umno akan bermatian semata-mata kerana mahu terus berpaut pada kuasa.

Buktinya pada bulan November 2007, dua pegawai kanan kerajaan di Hulu Selangor dihina oleh Khir semasa beliau MB. Yang Dipertua Majlis Daerah Hulu Selangor Tukiman Nail dianugerahkan “penyapu” bernilai RM3.80 kerana MDHS antara PBT yang paling buruk prestasinya khasnya dalam kutipan hasil. Turut menerima penghinaan adalah Pegawai Daerah Hulu Selangor Mislan Tugiu yang kemudiannya menjadi YDP MPK. Mislan tidak hadir dikatakan berada di luar negara,dan seorang wakil menerima bagi pihaknya.
Bukankah ADUN Khir semasa beliau MB dahulu telah menyalahgunakan kuasa membina mahligai jutaan ringgit atas tapak tanah rumah rakyat miskin? Umno bahagian Kelang gagal bayar tunggakan cukai pintu pada MPK bertahun-tahun lamanya. ADUN itu dan keluarganya bina kompleks makan tanpa kebenaran dan kelulusan merancang dari MPK. ADUN itu sehingga dipanggil mengadap dan diberi amaran oleh Tuanku Sultan.

Seorang ahli parlimen Khir dan seorang Senatornya didedahkan mempunyai hubungan sulit walaupun masing-masing telah berkeluarga. Rakyat mual mengikuti laporan perbicaraan kes cerai Senator itu dan suaminya di Mahkamah Syariah, Senator itu didedahkan suaminya bertukar-tukar SMS cinta dengan ahli parlimen Khir.

Seorang EXCO Khir dari MIC telah membina sebuah restoran daun pisang di Padang Jawa yang besar dan boleh memuatkan ratusan pelanggan tetapi tidak pernah memohon kebenaran merancang dari Majlis Bandaraya Shah Alam.Ia telah beroperasi sekian lama sehinggalah didedahkan oleh akhbar.

Bahawa beliaulah ketika MB dulu atas desakkan EXCO MIC (yang kononnya di Tamil Nadu, India juga Ketua Menterinya lakukan perkara yang sama) membina Komplek Banglo EXCO di Seksyen 7 Shah Alam. Seluruh pembinaannya termasuk tanah, perabut dan peralatan bernilai RM40 juta. Kononnya semua EXCO Selangor akan tinggal di situ, mudah untuk bermesyuarat, berjumpa dan berbincang. Rupa-rupanya tidak ada EXCO pun yang tinggal di situ setelah siap kecuali beberapa kroni termasuklah keluarga Speaker DUN ketika itu.

Ada EXCO nya dari Umno yang disaman muflis oleh seorang wanita kerana dikatakan berhutang wang dengan wanita itu. Dalam affidavit mahkamah didedahkan bahawa EXCO itu semasa beliau ADUN telah menggunakan kedudukannya memohon tanah untuk kepentingan peribadinya dan kemudian menjual balik tanah anugerah kerajaan itu sekelip mata demi mengaut keuntungan jutaan ringgit.

Tetapi bagi Pilihanraya Kecil Hulu Selangor Khir lebih ghairah mahu menuduh Zaid kaki botol sedangkan beliau sendiri lebih buruk dari orang lain sedangkan yang beliau tuduh mengaku telah insaf, Khir bagaimana?

Lupakah Khir tentang isu BALKIS? Timbalan Pnedaftar ROS Selangor mengakui bahawa akaun BALKIS semasa Khir MB tidak pernah diodit oleh juruoditbertauliah. BALKIS punya tunai RM10 juta dan wang tersebut dan segala asetnya kini di bawa lari!

Lupakah Khir bahawa ADUN-ADUN beliau semasa beliau MB telah menghabis lesapkan peruntukkan tahunan negeri RM500,000 masing-masing dalam tempuh tak sampai 3 bulan iaitu dari Januari hingga 8 Mac 2008.

Dan hari ini Khir mahu jadi juara orang ini kotor orang ini tidak bermoral, beliau dan orang-orang Umno nya bagaimana?

Zaid menawarkan diri menjadi wakil rakyat. Beliau mengaku pernah “minum”tetapi kini insaf. Beliau bekas Menteri,beliau seorang yang berpegang teguh pada prinsip. Beliau letakjawatan Menteri apabila kerajaan menyalahgunakan ISA menangkap pimpinan pembangkang.

Antara Zaid dan Kamalanathan siapa lebih layak? Biarlah rakyat memutuskan.

Yang pasti kotor dan tidak layak adalah Khir kerana sehingga kini beliau masih belum insaf. Ehhh rumah banglow Khir di seksyen 7 Shah Alam yang bernilai RM24juta tu macam mana ya?

2 comments:

asas said...

hari ini khir toyo sibuk nak bercakap soal moral...tapi bermoral sangatkah khir toyo..??

songlap duit rakyat berjuta2 dalam tempoh jadi MB..yang kaya dia ,dan anak beranak dia...khir toyo ni apa pun semua bergantug harap dengan dato' mas loro...penchachai paling setia dia...tak caya..?? tanyalah orang2 sg panjang dan sg besar...semua orang kenal sapa dia mas loro...proxy harta benda hasil songlap khir selama ni...

buat khir toyo...toksah sibuk berkokok keliling kampung kalau bontot penuh dengan najis....

Anonymous said...

itu touyol tlh pegi mekah..amik touyul kecik utk larikan si anak kecik (bini dia dah) krn melarikan duit BALKIS...?

Touyul..idup lg ke bapak dia nie? ko bersih bak selupa tempe?