Friday, April 16, 2010

Jentera PAS "full gear" membantu kemenangan Pakatan Rakyat

Semalam saya sempat menghadiri mesyuarat bersama jentera pilihanraya PAS di Hulu Selangor. Mesyuarat dipengerusikan Sdr Jamaluddin Elias selaku Pengarah Operasi Pilihanraya PAS dan dibantu sahabat saya Tuan Hj Nasir, bekas ahli parlimen Kuala Krai dari Jabatan Pilihanraya PAS Pusat.

Ternyata mereka yang hadir memenuhi bilik mesyuarat malam tadi semuanya bersemangat. Gerak kerja telah pun dimulakan di Unit Peti Undi (UPU) masing-masing dan akan terus bergerak aktif sehingga hari mengundi nanti. Setiap UPU digagahi oleh dua kontigen kawasan dalam Selangor dengan dokongan kontigen dari negeri-negeri bagi tiap UPU.

Begitu juga Dewan Pemuda dan Muslimat masing-masing telah menjalankan gerak kerja selain ketekunan dan ketelitian kerja oleh pasukan IT Negeri.

Kebanyakkan kawasan telah pun mula menjalankan operasi, saya difahamkan antara kontigen kawasan terbesar adalah dari PAS Tanjong Karang. Kontigen negeri-negeri juga telah pun mengambil posisi masing-masing. Kelantan, Pahang, Wilayah dan lain-lain semua sudah turun dan ramai lagi dijangka turun hari ini iaitu sehari sebelum penamaan calon esok.

Beberapa UPU akan mengerakkan ceramah umum setiap malam di kawasan masing-masing manakala yang lain akan diselang-seli.

Saya menerima laporan setakat ini antara program yang mendapat sambutan hangat adalah program kegamaan dan kerohanian. Forum perdana dan ceramah motivasi yang dipimpin sendiri oleh Dato Dr Hasan Ali selaku Pesuruhjaya serta ahli-ahli panel dan penceramah jemputan mendapat sambutan luar biasa.

Barangkali penduduk Hulu Selangor ketandusan program seumpama inis etelah sekian lama berada di bawah ketiak BN.

Pejabat EXCO dan PAS Selangor telah pun mengaturkan dengan padat program-program ini yang akan melibatkan penduduk tempatan dan diyakini akan beryjaya memberi kesedaran dan penerangan kepada mereka insyallah.

Dari markas operasi PAS di Kampung Kaliang itu saya kemudian menemani sahabat saya YDP PAS Kawasan Hulu Selangor Tuan Hj Abd Wahid Basri ke Rumah Rihat Kuala Kubu Bharu untuk berbicang beberapa isu operasi bersama pimpinan PKR. Kami disambut oleh YB Abdullah Sani ahli parlimen Kuala Langat dan kemudiannya disertai oleh YB Yaakob Safari EXCO Selangor.

PAS akan melancarkan secara rasmi jentera pilihanrayanya hari ini di Batang Kali dalam satu perhimpunan khas bersama Tuan Guru Presiden dan calon PKR Dato Zaid Ibrahim.

Rata-rata persiapan berjalan lancar dan seluruh kekuatan Pakatan Rakyat termasuk PAS akan bersama menemani dan berarak dengan calon Dato Zaid Ibrahim ke Pusat Penamaan Calon di Kuala Kubu Bharu esok.

Ayuh beramai-ramai kita ke Kuala Kubu Bharu pada hari penamaan calon esok Sabtu 17 April 2010. datanglah seawall-awal pagi. Jumpa anda di sana!

No comments: