Monday, April 19, 2010

Budaya hutan belantara BN

Kini Hulu Selangor dalam tempuh berkempen. Parti-parti yang bertanding sepatutnya menggunakan peluang tempuh ini untuk “menjual” calon masing-masing kepada rakyat pengundi. Apakah latarbelakang calon, apakah perancangan calon dan lain-lain jika diundi.

Pada hari penamaan calon 17 April lalu ternyata jumlah besar yang mengiringi calon Pakatan Rakyat iaitu Dato Zaid Ibrahim (PKR) ke Pusat Penamaan Calon terus menghantui para pemimpin dan penyokong BN. Mereka tidak mampu kalah lagi setelah siri-siri pilihanraya kecil mereka tumpas kecuali Bagan Pinang.

Tambahan pula di Selangor, jika BN tewas di sini bermakna peluang buat mereka bangkit kembali di negeri ini memang sukar. Kalah BN diHuluSelangor bermakna rakyat telah menjatuhkan hukum bahawa BN tidak perlu dan tidak relevan lagi di Selangor, hari ini dan buat selama-lamanya!

Kerana itu mereka jadi gelabah, histeria bagaikan terserampak dengan hantu jembalang. Apa cara sekalipun, Pakatan Rakyat mesti dikalahkan. Kalau perlu gunakan bomoh dan jampi mentera, ilmu halus, ilmu hitam apa sahaja, asal mereka dapat menang dan kekal relevan.

Antara yang terawal menaikkan poster, bunting dan billboard di Hulu Selangor adalah mereka. Ternyata wang yang banyak dibelanjakan untuk menaikkan bahan-bahan mereka yang cantik dan mahal-mahal itu. Tetapi mereka jenis yang tidak boleh berpuas hati dengan sekadar gambar calon, pimpinan mereka dan simbol dacing. Lantaran mahu menang sangat maka kalau perlu mereka guna taktik kotor, maka biarlah kotor,janji menang.

Semalam billboard hasutan dinaikkan oleh BN terang-terangan. Gambar karikatur yang ternyata gambar Dato Seri Anwar Ibrahim dengan tulisan merah pekat menutupi mulutnya berbunyi: “PENGKHIANAT NEGARA”! Latarbelakang karikatur itu memaparkan gambar demonstrasi jalanan.




gambar dari blog MSO



Mesejnya di sini jangan undi orang Anwar, jangan undi calon Anwar, jangan undi parti Anwar kerana apa kerana Anwar adalah pengkhianat negara.

Sejauh mana mesej jahat ini sampai dan mempengaruhi para pengundi di sini tidaklah diketahui, tetapi ternyata ia suatu kerja jahat yang seharusnya tidak diizinkan. Kenapa Anwar dihukum demikian? Malaikat belakakah di seelah BN itu?

Terdapat juga gambar Dato Zaid dengan arak, dan beberapa risalah gambar salah panas salah seorang EXCO Selangor diedarkan secara curi-curi. Sekali lagi yang BN sebenarnya bagaimana?

Inilah tindak-tanduk BN yang tiada berperaturan dan akhlak, mirip budaya hutan belantara yang dihuni haiwan dan makhluk tidada berakal dan tamaddun. Rakyat perlu bangkit menolak kelompok manusia jenis ini. Jika semata-mata kerana mahukan kuasa mereka sanggup melanggar adapt, bayangkan jika berkuasa!

Katakan TIDAK pada BN. Undilah calon PKR untuk Hulu Selangor.

No comments: