Wednesday, April 21, 2010

Apa citarasa rakyat Ahad ini?

Semalam saya berkesempatan bertemu seorang peguam berbangsa Cina seusia dengan saya. Beliau bukan pengundi di Hulu Selangor tetapi berminat mahu tahu perkembangan di sana. Saya jelaskan kepada beliau apa yang telah Pakatan Rakyat lakukan dan apa harapan kami setakat ini.

Peguam ini banyak berurusan dengan pihak Pejabat Tanah dan PBT. Bagi beliau semenjak PR berkuasa di Selangor, setakat urusan dengan Pejabat Tanah dan PBT, beliau akui telah banyak berlaku perubahan. Urusan semakin licin dan memang nampak ketara betul perubahannya.

Beliau kesal dengan serangan peribadi yang dilakukan ke atas Dato Zaid, calon PKR yang juga seorang peguam. Beliau secara berseloroh tetapi tampak serius menyatakan seolah pimpinan BN itu semuanya malaikat! Rakyat tahu perangai dan gelagat mereka masing-masing. Presiden baru MCA bagaimana?

Apa pun beliau mengharapkan PKR yang mewakili Pakatan Rakyat akan menang Ahad ini. Kata beliau rakyat dahagakan perubahan, rakyat mahu pemimpin yang jujur rakyat mahu negeri ini sejahtera, tiada rasuah tiada salah-gunakuasa lagi. Rakyat telah bosan dengan amalan pincang yang lalu. Rakyat di Selangor yakin hanya PR yang boleh melakukan reformasi ini dan bukannya BN.

Mungkinkah sentimen ini sama dengan rakyat pengundi di Hulu Selangor? Sama-samalah kita berdoa dan tunggu.

No comments: