Tuesday, February 09, 2010

Perak ditangisi- Selangor terus diyakini

Keputusan Mahkamah Persekutuan 9 Febuari 2010 baru-baru ini telah pun diketahui umum. Zambry Abd Kadir,ADUN Pangkor, Perak disahkan sebagai Menteri Besar Perak sekaligus mengikis sama-sekali hasrat dan kemahuan rakyat Perak yang telah memberi mandat kepada gabungan PAS,DAP dan PKR atas nama Pakatan Rakyat untuk memerintah mereka pada pilihan raya umum yang lalu.

Pakatan Rakyat mahukan pilihan raya semula. Isu mandat perlulah diputuskan oleh rakyat dan bukannya institusi lain. Ternyata pilihan rakyat itu telah dibelakangi. Dengan keputusan ini rakyat Perak dipaksa menunggu sehingga PRU ke 13 sebelum boleh diberikan kembali hak membuat keputusan.

Demikianlah mudahnya sebuah kerajaan pilihan rakyat boleh jatuh dan dijatuhkan di bawah demokrasi ala Umno/BN.

Di Selangor, keputusan mahkamah itu sudah pasti memberikan pengajaran kepada semua pihak disini agar terus berdiri kukuh di bawah kerajaan pilihan mereka. Jangan gadaikan apa yang telah sama-sama kita bentuk dan lahirkan ini. Walaupun seorang ADUN di Selangor (Pelabuhan Kelang) telah berpaling tadah dari amanah yang diberikan rakyat, namun kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sehingga kini tetap teguh dan terus diyakini rakyat.

Dalam tempuh dua tahun sejak Mac 2008, perubahan yang diharapkan oleh rakyat Selangor apabila mereka memutuskan untuk menolak kerajaan negeri BN telah mula dirasai. Program-program “Merakyatkan Ekonomi Selangor” (MES) berjaya menyentuh langsung kehidupan rakyat di sini. Bekalan air percuma (20 meter padu pertama), saguhati anak masuk universiti, Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS), Skim Mesra Usia Emas, Tabung Pendidikan Anak-anak Pekerja Ladang adalah antara contoh keprihatinan kerajaan ini terhadap nasib dan kebajikan rakyatnya berbanding kerajaan dahulu.

Ini tidak termasuk projek-projek perumahan yang terbengkalai dan dibiarkan reput tanpa pembelaan sebelum ini, tetapi berjaya dihidupkan semula atas inisiatif kerajaan negeri PR.

Rakyat selesa dan senang apabila kerajaan yang mereka pilih berlaku adil, telus dan meletakkan kebajikan mereka sebagai keutamaan. Kini di bawah kerajaan negeri Pakatan Rakyat, rakyat merasai sendiri betapa tiada lagi pilih kasih, tiada lagi salah-guna kuasa, tiada lagi, kronisma,nepotisma dan rasuah iaitu barah-barah serius yang telah menyerang dan membunuh kerajaan yang lalu. Masyarakat peniaga dapat berniaga dengan tenang memungut keuntungan, kakitangan kerajaan dihargai, para petani diberi perhatian, kaum biuruh dibela, warga tua dihargai, ringkasnya semua golongan dan kelas masyarakat tanpa mengira kaum dan agama beroleh perhatian dan nikmat.

Untuk itu rakyat Selangor perlu terus mempertahankan hak mereka. Rakyat telah memberikan Pakatan Rakyat 35 kerusi dari 56 yang dipertandingkan iaitu majoriti yang besar untuk memerintah Selangor dengan selesa.

Jangan siapa menganggu atau menodai amanat ini. Berikan kebebsan kepada kerajaan ini untuk membuktikan kemampuan mereka. Kerana jika semuanya berjalan lancar, insyallah Selangor kekal menolak BN sampai bila-bila.

No comments: