Wednesday, September 16, 2009

Bezanya kerajaan BN dan PR – bagaikan langit dan bumi

Saya terbaca laporan bahawa dalam salah sebuah akhbar harian Tamil semalam, EXCO (kerajaan pintu belakang BN) Perak bagi kerajaan tempatan, Mah Hang Soon menyarankan agar ahli-ahli majlis di Perak (yang semuanya dilantik BN) agar turun bertemu dengan rakyat (para pembayar cukai – ratepayers) sekurang-kurangnya sekali setiap tiga bulan.

Ia menarik perhatian saya kerana ini membuktikan betapa jauh berbezanya kerajaan yang ditadbir BN dengan kerajaan Pakatan Rakyat. Saya tidak tahu berkenaan pentadbiran kerajaan PR Perak dahulu, tetapi di Selangor kalau beginilah cara BN, memang jauh bagaikan langit dan bumi bezanya.

Di Selangor kerajaan PR juga mengekalkan amalan melantik ahli-ahli majlis. Walaubagaimanapun buat pertama kali di Selangor bukan hanya wakil-wakil parti dilantik malah turut dilantik adalah wakil-wakil NGO. Tidak seperti BN Selangor dahulu, ADUN kerajaan kali ini tidak dilantik sebagai ahli majlis, atas kesedaran perlunya pengasingan kuasa bagi menggalakan “check and balance” antara kerajaan negeri dan kerajaan tempatan.

Peralntikkan adalah untuk satu penggal dan boleh diperbaharui tertakluk kepada penilaian pihak kerajaan negeri, ini tidak berlaku semasa zaman BN Selangor dahulu.

Selain itu buat pertama kalinya juga kerajaan PR Selangor melantik kesemua ahli-ahli majlis ini untuk menjadi pengerusi jawatankuasa penduduk atau majlis perwakilan penduduk di zon-zon yang telah ditetapkan. Dahulu dizaman BN ahli-ahli majlis sekadar penasihat tetapi kini kerajaan PR mewajibkan mereka menjadi pengerusi agar masalah rakyat dapat segera ditangani dan ahli-ahli majlis secara langsung menjadi penghubung antara rakyat dan pihak majlis.

Ini sekaligus membantu tugasd-tugas majlis, ADUN dan kerajaan negeri. Saya teringat Speaker DUN Sdr Teng Chang Khim pernah berseloroh dalam satu mesyuarat menyatakan yang jika kaedah ini berjaya maka ADUN-ADUN nanti boleh goyang kaki. Secara serius beliau bermaksud ADUN dapat tumpukan pada kerja-kerja lebih besar khasnya dari sudut makro permasalahan rakyat dan isu-isu legislatif.

Berbalik kepada saranan EXCO BN Perak tadi bermakna ahli-ahli majlis BN hanya beri tumpuan pada rakyat sekurang-kurangnya 3 bulan sekali sedangkan ahli-ahli majlis PR terlibat dengan rakyat hampir setiap hari. Bagaimana, mana yang lebih baik? Fikir-fikirkanlah.

No comments: