Thursday, February 12, 2009

Pilihanraya-pilihanraya kecil: Sekejap ada sekejap tiada

Dalam kita menunggu-nunggu keputusan SPR berhubung status pilihan raya kecil bagi kerusi parlimen Bukit Gantang dan DUN Bukit Selambau, Kedah esok, sesuatu yang kita harapkan terlebih awal hari ini rupanya tidak berlaku.

Esok SPR dijangka memutuskan darihal tarikh pilihan raya kecil kedua-dua kerusi berkenaan, satu dikosongkan ekoran kematian ahli parlimen PAS manakala satu lagi ekoran perletakkan jawatan ADUN PKR. Walaupun ada juga desas-desus yang mengatakan kemungkinan keputusan tidak popular bagi kerusi DUN Changkat Jering dan DUN Behrang akan juga dipakai bagi Bukit Selambau, biarlah kita tunggu mukatamadnya esok.

Sesuatu yang kita harapkan hari ini yang saya maksudkan itu adalah keputusan status kerusi Parlimen Pensiangan di Sabah. Ramai menjangkakan hari ini Mahkamah Persekutuan akan mengisytiharkan yang kerusi parlimen berkenaan menjadi kosong dan pilihan raya baru perlu dipanggil oleh keranan kemenangan tanpa bertanding calon PBRS-BN, Joseph Kurup adalah tidak sah.

Kurup memenagi kerusi berkenaan tanpa bertanding pada PRU ke 12 lalu apabila Pegawai Pilihan raya menolak kertas pencalonan Danny Anthony Andipai dari PKR.

Pada 8 September lalu Andipai telah berjaya di dalam petisyennya apabila Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu mengisytiharkan keputusan pilihanraya berkenaan sebagai batal oleh kerana penolakan kertas pencalonan pempetisyen Andipai adalah salah dan melanggar hak perlembagaannya untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya itu dan undang-undang bertulis berkaitan pengendalian pilihan raya itu. Menurut rekod Andipai telah tiba ke pusat penamaan calon sebelum waktu yang ditetapkan tetapi telah dihalang dari mengemukakan kertasnya.

Sepatutnya kerusi parlimen Pensiangan diisytiharkan kosong hari ini dan kita berhadapan dengan 3 pilihan raya kecil (sepatutnya 5 jika SPR tidak menjadi pendakwa dan hakim bagi kerusi Changkat Jering dan Behrang tempoh hari). Malangnya tiada keputusan bagi Pensiangan keranan keputusannya ditangguh sehingga suatu waktu yang akan ditetapkan kelak?!!

Semoga penangguhan ini tidak mengambil kira factor politik.

No comments: