Saturday, January 17, 2009

Update dari Kuala Terengganu.

Alhamdulillah saya selamat sampai ke KT petang tadi. Ternyata suasana di KT semakin meriah. Kenderaan dari luar mula memenuhi bandaraya ini. Lalulintas semakin sesak, yang ketara para peniaga memprolehi bilangan pelanggan yang luarbiasa hasil dari KT menjadi tumpuan.

Saya menghubungi rakan-rakan dari media. Masing-masing masih memberi bacaan 50-50, samada PAS atau BN. Memang mereka akui dari sudut persiapan dan logistik BN mendahului PAS, tetapi apakah ianya boleh diterjemahkan kepada undi, belum tahu.

Sejurus selepas maghrib saya perhatikan petugas-petugas PAS mula memberi tumpuan kepada persiapan pondok-pondok panas. Ternyata semangat para petugas kita semakin membara ditambah dengan sokongan dan dokongan kental dari rakan-rakan dari PKR dan DAP serta rakan-rakan NGO yang lain.

Saya dan kawan-kawan makan malam di sebuah restoran di Wakaf Mempelam. Apabila tiba ke restoran tersebut, sebagaimana restoran-restoraan lain diseluruh KT, ia penuh sesak dengan pelanggan. Saya perhatikan sebuah meja panjang di “reserve” siap dengan hidangan, cuma tempat duduknya masih kosong. Saya menyangkakan mungkin ia di “reserve” untuk pimpinan atau petugas BN.

Rupa-rupanya ia dikhaskan untuk para bloggers yang dipimpin oleh Raja Petra dari Malaysia Today. Para bloggers ini rupa-rupanya telah berada di KT sejak selepas penamaan calon lagi memberi tumpuan khusus kepada para pengundi bukan Melayu di DUN Bandar. Yang meraikan mereka pada malam itu adalah YB Dr Dzul, Hj Yahya Ali dan lain-lain.

Ketika berbincang dengan Raja Petra, beliau begitu optimistic yang para pengundi bukan Melayu kali ini akan memberikan undi kepada PAS. Beliau siap memberikan beberapa hasil analisa rambang yang dilakukan oleh “team” beliau sepanjang berada di KT. Kini terpulanglah kepada para pengduni Melayu untuk memainkan peranan mereka.

Apa-apa pun sama-samalah kita tunggu esok.

Dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan satu perkara aneh menarik perhatian saya. Dalam kesesakan lalu-lintas itu saya perhatikan tiada satu pun kenderaan yang lalu-lalang, samada kereta atau motosikal yang mengibarkan bendera BN atau Umno. Yang nampak cuma bendera bulan dan kadakangkala bendera Keadilan. Adakah ini bermakna PAS punya harapan cerah esok?

Hanya Allah swt sahaja yang mengetahui. Apa pun saya perhatikan para petugas kita terus bertungkus-lumus di pos masing-masing. Mudah-mudahan mereka ini terus diberikan kekuatan untuk menghadapi hari terakhir esok dan seterusnya menempah kemenangan buat perjuangan ini.

5 comments:

Firaz said...

Salam

Sama-sama kita doakan bro...;-)

Anonymous said...

Satya usha akhbat Tuan Guru Presiden jadi pelancong politik saje ke?!!!

al-brangi Online said...

InsyaAllah PAS boleh

Sedih dan sayu bila mengenangkan suasana yang 'meriah' tapi tak dapat bersama.

al-brangi Online said...

salam,

tahniah dan takbir

Anonymous said...

http://ataspagar.com/images/stories/islamic_bank.gif
CEROH JILOH! MENANG DAH!