Thursday, January 08, 2009

Pengundi pos Kuala Terengganu: Ke mana undi anda

Menurut laporan kertas undi pos bagi pilihanraya kecil parlimen Kuala Terengganu telah pun dikeluarkan oleh pihak SPR. Menurut rekod terdapat 1,035 pengundi pos di kawasan parlimen ini kebanyakkannya dari kalangan anggota polis disekitar DUN Ladang. Mereka ini akan diberi peluang mengundi terlebih awal dan mewakili hampir 1.3 peratus dari jumlah pengundi berdaftar seramai 79,194.

Apa isunya?

BERSIH pernah menuntut agar pengundian secara pos ini ditiadakan dan kesemua pengundi pos yang terdiri dari anggota polis dan tentera serta keluarga mereka sepatutnya mengundi sebagaimana orang-orang awam yang lain memandangkan Negara kini telah lama berada dalam keadaan yang selamat dan aman.

Nampaknya tuntutan BERSIH tidak dipedulikan dan sehingga kini amalan tidak telus dan pincang ini diteruskan jua termasuklah kini dalam pilihan raya kecil parlimen Kuala Terengganu.
Kemanakah bakal perginya undi 1,035 orang ini?

Sudahlah operasi pengundian mereka sangat dicurigakan, dan tambah pula parti lawan biasanya tiada akses untuk berkempen dan berjumpa mereka, para pengundi pos ini lazimnya atas sebab-sebab tertentu akan memberikan undi mereka secara blok kepada parti pemerintah dan dalam hal ini BN.

Ringkas cerita BN di Kuala Terengganu kini sudah mendahului PAS dengan 1,053 undi!
Apa pun kita masih menaruh harapan kepada para pengundi pos ini. Jangan biarkjan diri dieksploitasi oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Ikut dan selarilah dengan gelombang kebangkitan rakyat. Peliharalah maruah dan harga diri kita dan kaum keluarga. Undilah sebagai pengundi yang bebas dan merdeka. Semoga Allah swt membuka hati sahabat-sahabat kita ini untuk bersama menegakkan keadilan dan menerjah kezaliman.

1 comment:

al-brangi Online said...

ingatkan yang DIATAS sedang meneliti anda.

liahat bulan ingat PAS