Sunday, January 18, 2009

KT: Tewas kawasan Tionghua menang besar kawasan Melayu

PAS memang mengharapan undi masyarakat Tionghua di Kuala Terengganu untuk memihak kepadanya. 8,735 pengundi Tionghua yang berdaftar di parlimen Kuala Terengganu walaupun kecil bilangannya dari jumlah 80,229 pengundi keseluruhan, tetapi ia seakan penentu dalam emenangkan aman-mana calon di kawasan ini.

Selain memberi tumpuan ke kawasan yang majoriti Melayu, tenaga bantuan dari PKR dan DAP disumbangkan untuk meraih sokongan masyarakat ini yang tertumpu di DUN Bandar. Saban hari rakan-rakan ini termasuk dari NGO dan para bloggers bertumpu ke sana. Malah ada yang berkampung di sana. Apabila menyedari hakikat ini BN turut memberikan tumpuan malah mengalihkan tenaga mereka ke sana juga. TPM dan MB serta para Menteri dan EXCO naik-turun ke Kampung Cina, Kampung Tiong, Pulau Kambing untuk membeli sokongan.


Selang beberapa hari sebelum mengundi MB terengganu menjanjikan ratusan ke sebuah tokong di kawasan ini. Konsert dan opera Cina dipersembahkan saban malam di sekolah dan dewan-dewan Cina.

Takdir Allah swt BN menang di kawasan-kawasan ini. Malah menurut laporan undi masyarakat Tionghua bertambah jumlahnya ke arah BN berbanding pilihan raya umum lalu. Keputusan terperincinya menunjukkan:

Kampung Cina 82.6% Cina BN 1,125 PAS 668 (majoriti 457)
Pulau Kambing BN 1,223 PAS 958
Pejabat Bandaran BN 861 PAS 681
Paya Bunga BN 969 PAS 759

Begitulah perancangan Allah swt. Tetapi walaupun PAS gagal mengatasi BN di kawasan-kawasan ini, Allah membuka hati masyarakat Melayu untuk “Swing” ke arah PAS. Kalau mereka gagal di kawasan Tionghua kerana asakkan BN, rupanya apabila BN mengalihkan tumpuan ke kawasan Tionghua, orang Melayu beralih ke PAS!

Apa pun faktor kekurangan sokongan di kawasan-kawasan Tionghua ini banyak sebabnya. Antaranya sebagaimana yang disebutkan adalah asakkan BN. Malah asakkan itu sampai keperingkat ugutan. Selain itu ramai pengudi Tionghua dari luar Terengganu yang dianggarkan mewakili 20% tidak pulang mengundi kerana selang beberapa minggu lagi mereka akan turun pula untuk perayaan Tahun Baru Cina.

Oleh itu sumbangan tenaga rakan-rakan dari PKR dan DAP khasnya tetap bermakna walaupun mungkin belum lagi berjaya sepenuhnya. Yang penting strategi memberi tumpuan ke kawasan ini mengakibatkan BN gelabah sehingga mengabaikan pengundi Melayu. Saya difahamkan dari seorang rakan wakil media antara yang besar bilangannya mengundi PAS dikalangan pengudni-pengundi Melayu adalah anak-anak muda, mungkin kerana telah bosan dengan taktik BN.

Kesimpulannya terima kasih daun keladi kepada semua. Kita mengharapkan PRU akan datang keempat-empat dun dalam kawasan ini termasuk DUN Bandar akan jatuh ketangan kita.

1 comment:

Pakcik Botak said...

MB Trg dah ugut sekat bantuan andai peti undi majoriti tionghua kalah di DUN Bandar.

Kita tgk jelah samaada MB tunaikan janji