Friday, January 09, 2009

Dollah: Kami tak pernah guna wang

Kalau tak silap telinga saya semasa berjumpa jentera pilihan raya BN di Kuala Terengganu semalam, PM yang juga Presiden Umno, Dollah Badawi berkata bahawa kita (BN) tidak pernah menggunakan wang untuk membeli undi. Beliau berkata demikian ketika disoal oleh wakil media. Mengapa perlu guna wang, demikianlah lebih kurang kenyataannya yang keluar di Buletin Utama TV3 semalam.

Anehnya tiada akhbar media perdana yang melaporkan berkenaan kenyataan Dollah yang ini. Mengapa?

Saya percaya masing-masing segan kerana politik wang ini bukan masalah Pakatan Rakyat, bukan masalah PAS, PKR atau DAP. Bukan juga masalah komponan BN seperti MCA, Gerakan dan MIC. Politik wang ini sinonim dengan Umno. Satu virus umpama HIV yang terus menerus menyerang Umno sehingga kini dan tidak nampak ada kesudahan atau penyelesiannya.

Jadi apabila ketua nombor satu Umno, berkata bahawa partinya tidak pernah menggunakan wang untuk membeli undi atau sokongan, maka sudah pastilah media arus perdana malu untuk melapurkannya. Mengapa malu, sebab ia tidak benar. Sebab ia memang penyakit yang diketahui umum hanya dihidapi oleh Umno.

Kalau sesama parti pun demi kuasa dan kedudukan dalam parti, mereka sanggup gunakan wang. Dari pemilihan AJK dan ketua cawangan sehinggalah AJK dan Ketua Bahagian malah sehingga ke memilih perwakilan semuanya melibatkan wang. Tak hairanlah demi mahu menang pilihan raya kecil Kuala Terengganu, jika ada peluang, calon dan jentera Umno akan menggunakan wang jua.

Tak perlulah Dollah menafikannya. Nanti nampak seakan PM berbohong secara terbuka. Rakyat kini sudah celik, sudah terdedah dan semakin berilmu. Kalau disogok wang sekalipun mereka belum tentu menyokong BN malah dalam Umno pun saya biasa mendengar walau disogok wang pun ada perwakilan Umno enggan undi calon yang dicadangkan.

Kepada para pengundi parlimen Kuala Terengganu, ingatlah pesanan Tok Guru Nik Aziz satu ketika dahulu “Beri wang ambil, beri kain pakai, beri gula kacau, tapi bila pangkah, pangkah bulan”. Kita bersihkan diri kita dari ikatan dan kekangan mereka yang tidak jujur dan ikhlas dalam berjuang.

2 comments:

Anonymous said...

Sudah pasti dia lena zzzzzzzzzzzzzzz...

Anonymous said...

ulama hadhari ni kalau bercakap kena paham sikit....
kalau dia kata tidak maknanya ia
kalau dia kata tak guna politik wang maknanya diguna politik wang...dia ni memang ulama terbalik... mazhab hadhari la katakannnn