Wednesday, May 07, 2008

Umno dan PAS setuju berkenaan penggubalan undang-undang murtad

Semasa berucap menjunjung kasih di atas titah SPB Yang Dipertuan Agong semalam, ahli parlimen Batu Pahat Dr Puad Zarkashi telah mencadangkan agar kerajaan menggubal satu undang-undang berkenaan isu murtad yang kelak dapat menangani sebarang masalah, kekeliruan dan pertikaian antara kaum.

Isu membenarkan ataupun tidak seseorang Muslim untuk keluar dari agamanya, bagaimana mahu mengelakkan seseorang Muslim dari murtad dan isu pemulihan akidah, kesemuanya perlu dilihat secara serius dan segera diatasi. Kata Puad isu ini semakin kritikal berikutan banyaknya insiden murtad dalam negara kebelakangan ini.

Cadangan Ketua Umno Batu Pahat itu telah disokong oleh Timbalan Presiden PAS yang juga ahli Parlimen Bachok, Ustaz Nasharudin Mat Isa dan bekas Imam Besar Masjid Negara (AJK PAS Pusat) yang juga ahli Parlimen Baling, Ustaz Taib Azamuddin semasa persidangan.

Kata Ustaz Nasha, terdapat dua jenis undang-undang berkaitan murtad iaitu pertama undang-undang substantif dan keduanya undang-undang prosedural. Jelas, tambah beliau undang-undang prosedural kita masih lemah dan perlu diperbaiki. Kata beliau lagi walaupun seseorang tidak boleh dipaksa menganuti mana-mana agama namun menurut peruntukkan syariah seseorang yang telah Islam tidak boleh meninggalkan agamanya.

Manakala Ustaz Taib pula berkata seseorang yang telah memeluk Islam beliau dengan sendirinya terikat dan perlu patuh kepada setiap peraturan dan hukum yang ditetapkan ke atas seorang Muslim. Seseorang itu tidaklah boleh dengan sesuka hatinya masuk keluar agama.

Sepatutnya begitulah, demi membela martabat dan maruah agama, semua pihak sepatutnya bersatu dan mengenepikan perbezaan politik masing-masing. Sehingga hari ini belum ada mana-mana peraturan atau undang-undang efektif bagi membendung gejala yang sangat berbahaya terhadap Islam ini sedangkan insiden-insiden murtad ini semakin berleluasa. Mudah-mudahan pihak kerajaan mengambil prihatin dan berat akan soal ini dan segera mengambil tindakan.

2 comments:

Anonymous said...

Murtad adalah isu yang serius perlu dibincangkan .... isu ini sebenarnya isu yang besar dalam orang islam di Malaysia ini .... isu ini perlu mengariskan panduan untuk orang islam di Malaysia... rujuklah dalam al-quran tentang kes murtad ini .... kena lebih tegas supaya org islam tidak sewenang-wenangnya keluar islam .... dan tiada istilah melayu/kristian .... Isu Murtad Dalam ISlam bukan isu hak asasi manusia.

Rakan2
Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …

Anonymous said...

Politik, politik jugak, tapi bab agama janganlah berbalah, bersatulah............